Konsernsjef i Schibsted, Kristin Skogen Lund, informerte onsdag om at hun går av.

Schibsted-sjefen om avgangen: – Man skal kjenne sin besøkelsestid

Avgangen føles riktig, sier Kristin Skogen Lund til Medier24. Hun ser ikke for seg en ny toppjobb i mediebransjen.

Publisert Sist oppdatert

Onsdag kom Schibsted med nyheten om at Kristin Skogen Lund går av som konsernsjef i selskapet. Hun blir sittende i rollen til ny sjef er på plass.

 Hun sier til Medier24 at det kjennes riktig å gå av nå som selskapet er i stor endring.

– Det er en helt naturlig konsekvens av at vi nå deler Schibsted i to. Det kjennes riktig at det er andre som skal lede de mer spesialiserte satsingene videre.

 – Og så skal man kjenne sin besøkelsestid. Nå kjenner jeg at jeg har gjort mitt, og jeg føler at jeg kan gå ut døren og vite at jeg har levert det jeg skulle.

Skogen Lund legger til at det var riktig å gå ut med det nå, mens de jobber med endringene.

– Det er rart å sitte i alle de møtene og vite at det ikke er jeg som skal lede dette, uten å kunne si det. Jeg er veldig ærlig som person, så jeg liker ikke å spille skuespill.

Kristin Skogen Lunds gullsko.

– Litt vemodig

Og konsernsjefen sier at nyheten om hennes avgang fikk mer oppmerksomhet enn hun hadde tenkt.

– Det hadde jeg nok ikke tenkt på. Det har vært veldig mange meldinger, og man blir litt vemodig av det, jeg er en lettrørt person, sier hun.

Skogen Lund har vært konsernsjef siden 2018.

– Hva sitter du igjen med etter årene i Schibsted?

– Jeg er en veldig relasjonsorientert person, så for meg er det aller viktigste de menneskene jeg jobber med til enhver tid. Vi er et utrolig sammenknyttet team, både i konsernledelsen men også i det utvidede Schibsted. Jeg har kjent på en drivkraft og vilje til å jobbe sammen.

Hun roser også organisasjonen for å ha levert igjennom flere turbulente tider.

– Det er lett å feire suksess, men koronapandemien, aksjekursfallet i 2022 og kostnadskuttet i mediene i fjor. Hvordan alle har sluttet lojalt opp og fått oss gjennom på en god måte, det er nok det som har gjort mest inntrykk på meg.

Går ut av mediebransjen

– Hva blir de største utfordringene for Schibsted fremover?

– Først og fremst vil jeg si at det er masse muligheter. Også for mediene. Mediene har hatt et særdeles godt fjerde kvartal, men omstillingen i mediene går aldri over. Og så blir det nok litt enklere for de å ikke forholde seg til børsen fremover, selv om de fremdeles må ha god lønnsomhet.

Hun legger til at det også er et veldig potensial i markedsplassene, nå som de blir mer vertikale og nordiske.

– Så er det bare å glede seg til når vi kommer igjennom denne endringen og skal høste gevinstene av det om en stund.

Og Skogen Lund forteller at hun ikke har en ny mediejobb i kikkerten.

– Når du er konsernsjef i Schibsted så er det vanskelig å finne en mer interessant jobb i media. Så selv om jeg er veldig glad i mediebransjen og har jobbet store deler av livet med det, så tror jeg ikke det blir mer av det.

Hun legger til at hun likevel håper å være til nytte for Schibsted.

– Kanskje jeg kan sitte i et styre. Men jeg tror ikke jeg skal ha en lederjobb i media, det blir nok feil.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS