Sveriges Television, SVT og Utbildningsradion, UR
Sveriges Television, SVT og Utbildningsradion, UR

SVT anklages for å spre russisk propagada

TV-programmet Rapport har fått flere klager etter et innslag fra Ukraina.

Publisert

Granskningsnämnden i Sverige, klageinnstansen for svenske kringkastingsmedier, mottok i juli 25 klager på en reportasje fra Ukraina. Det skriver Dagens Media.

Innslaget som ble sendt på SVT 28. juli var av ukrainere i den russisk-okkuperte byen Kherson, som sverger troskap til Russland og mottar russiske pass.

Flere av de som har klaget inn innslaget som var en del av programmet Rapport, mener det er russisk propaganda.

"Rapporten fikk det til å se ut som ukrainere er glade for å bli russiske statsborgere. Det ser altså ut til at Rapport sprer russisk propaganda under en pågående krig, noe som neppe er forenlig med god journalistisk etikk.», skriver en av klagerne.

I tillegg har nemden fått inn klager på programmet Aktuelts sammenligning av strømpriser, og klager på at kringkastingsmediene rapporterer om høringene rundt stormingen i Washington i fjor.

Granskningsnämnden møtes i slutten av august for ta stilling til hvilke av sakene som anses å være i strid med regelverket.

Powered by Labrador CMS