Amedia strammer inn– dette er grepene somskal forlenge papirets liv
Nedleggelse av trykkeri, samarbeid med konkurrentene og penger i kassa. Ingen av de store mediene tør å slå fast når papiravisen forsvinner, mener ekspert.
Selv om papiravisens popularitet synker, er det fortsatt en viktig inntektskilde for mediekonsernene.
For å kutte kostnader og forlenge papiravisens levetid, ser man en økende trend med samarbeid mellom konkurrenter. Aviser trykkes ofte hos trykkerier eid av konkurrenter for å spare penger og effektivisere distribusjon.
Fremtiden for papiravisen er usikker, men den vil trolig eksistere så lenge den er lønnsom, mener
Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.
Under en fjerdedel av oss leste papiraviser daglig i 2024, viser tall fra Kantar.
De siste 25 årene har konsumet av papiraviser sunket med nesten 80 prosent.
Amedia har kuttet mer og mer på papir de siste årene, og stadig flere aviser kommer ut færre dager i uka enn før. Nylig kom nyheten at de legger ned et trykkeri i Larvik.
Samtidig har Schibsted investert i ny teknologi, og høsten 2023 flyttet de produksjonen til et splitter nytt trykkeri i Vestby.
– Det gir store besparelser, sa daværende konserndirektør Siv Juvik Tveitnes.
I en rapport fra Medietilsynet om økonomien i norske aviser, skrev de at bransjen ville hatt et svekket driftsresultat på -1,4 milliarder kroner i 2023 om de ikke hadde hatt inntekter fra papiraviser.
Tilbakegang
Ragnhild Kristine Olsen, førsteamanuensis ved OsloMet, forklarer at papiravisen fortsatt er viktig for økonomien i mange mediekonsern.
– Avisene trenger inntektene fra papirutgavene for å finansiere journalistikk og drive digital omstilling.
Ragnhild K. Olsen, førstelektor i journalistikk og mediefag ved OsloMet
Hun ramser opp at inntektene på papir synker på flere måter: færre abonnerer, mindre annonseinntekter og at også komplett-løsninger - der man både får papir og digital tilgang til en avis - har tilbakegang.
Men:
– Selv om noen aviser også etter hvert blir digitalt lønnsomme, så trengs det inntekter fra papir.
Derfor handler det om å gjøre det billigst mulig å produsere den. Olsen nevner det å utnytte trykkerikapasiteten best mulig og være mer effektiv.
– Det å spare penger på det som er en stor kostnad i avisøkonomien er bakteppet for de endringene vi ser med nedleggingen av trykkeriet i Larvik, og endringer hos Schibsted Media, sier Olsen.
Bruker konkurrenten
I dag gjøres det flere grep for å kutte kostnadene, forteller Olsen.
Polaris har trykkerier fem steder i landet, og trykkeriet i Harstad trykker også aviser som VG, Aftenposten og Klassekampen. Polaris trykker også flere Amedia-aviser.
Samtidig er det noen ulemper med færre og større felles-trykkeri, forklarer Olsen. Slik som lengre transportavstander som kan påvirke leveringstiden, eller at det blir mindre lokal kontroll og fleksibilitet på når hvilken avis skal trykkes.
– Vi har for eksempel sett at deadline for avisen forskyves.
Olsen vil ikke spå når bransjen legger ned papiravisen. Hun tror den er der så lenge den er lønnsom.
– Enn så lenge er det mer å tjene på å gi ut papiravisen enn det koster å produsere og distribuere den. Men her er det en smertegrense.
Hun tror alle de store mediene planlegger for en papirløs fremtid, men at ingen tør å slå tidspunktet fast.
Olsen nevner flere scenarioer hvor aviser kan satse på det hun kaller «mellomposisjoner».
For eksempel at avisen kommer ut færre dager i uken, slik Amedia allerede har gjort for mange titler. At en sjeldnere avis kommer nærmere helgen, eller som en ren e-avisløsning.
Trender kan også gjøre at papiravisen får leve litt lenger, tror Olsen, og nevner som eksempel en skjermfri-bølge.
– Men det blir spekulasjoner, og ikke noen tydelige tegn som tyder på at akkurat dét kommer til å ha stor effekt.
Papiravis viktig for Amedia
Som nevnt legger Amedia ned sitt trykkeri i Larvik.
Amedia-direktør John Kvadsheim.Foto: Kent Olsen
– Dette er et tiltak for å videreføre lønnsomheten i papiravisene, og på den måten forlenge levetiden deres, sier styreleder for Amedia Trykk, John Kvadsheim.
Han bekrefter at det vil påvirke deadline for noen av avisene det gjelder, men vil ikke gå inn på hvem som får hvilke konsekvenser. Heller ikke han vil spekulere i når mediebransjen vil slutte med papir.
Kvadsheim sier papiravisen fortsatt er viktig for Amedia. Om flere trykkeri skal sentraliseres, svarer han:
– Vi kommer til å være fortsatt spredt rundt i landet sånn som vi er i dag, så lenge det er volum og lønnsomt.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no