Psykologisk.no endte fjoråret med inntekter på 9,2 millioner kroner.
Det er økning på 60 prosent fra året før, hvor de hadde inntekter på 5,7 millioner, viser årsregnskapet for 2022.
Redaktør i Psykologisk.no, Pål Johan Karlsen, sier til
Medier24 at veksten er et resultat av at de har satset.
– Vi har satset på journalistikk, ansatt flere og fått mer
innhold. Og vi har ingen tanker om å kutte, sier han.
Tidoblet på fem år
De siste to årene har den lille avisen firedoblet inntektene, og gått fra 1,5 til åtte årsverk.
Karlsen forteller at de siden 2018 har tidoblet inntektene.
– Det er resultatet av lang tids arbeid, hvor vi har lagt
stein på stein. Og nå høster vi fruktene av det arbeidet. Vi forventer å
omsette for et tosifret antall millioner i år, sier han.
Kostnadene økte samtidig fra 4,0 millioner kroner til 6,6 millioner. Avisen endte på et negativt driftsresultat på -257 654 kroner.
Året før klarte avisen å komme seg rett over på pluss-siden.
I 2023 er planen å gå i pluss.
– Vi har god fart. I tredje og fjerde kvartal i fjor gikk vi med overskudd.
– Satte oss på kartet
Karlsen forteller også at avisen havnet mer på kartet i 2022
enn tidligere. I fjor sommer publiserte avisen flere saker om Forandringsfabrikken.
Avisen var alene om dekningen av saken i starten, og opplevde rekordhøye lesertall.
Avisen har sendt inn metoderapport til SKUP om saken.
– Sakene om Forandringsfabrikken satte oss på kartet som en
dagsavis, og er det er i tråd med tråd med målene om å ha nyhetsfokus og et
høyere volum av saker. I fjor var det første året det begynte å ligne på noe,
sier Karlsen.
Psykologisk.no har også jobbet for å styrke debattsatsingen.
Andrea Sørøy ble fast ansatt i 2022 som
debattansvarlig.
– Vi har doblet debattstoffet det siste året,
og vi ser at det drar mye trafikk, sier Karlsen og legger til:
– Vi ser at det er noe folk ønsker å lese, og det
er mange som ønsker å skrive og diskutere psykisk helse, psykologi og psykisk
helsevern. Vi er veldig fornøyd med innsatsen Andrea har gjort for å løfte satsningen.