Den 1. desember fikk nisjemediet Psykologisk.no tilgang til nye lokaler i fjerde etasje med utsikt over C. J. Hambros plass i Oslo.
– Dette er vår julegave til oss selv, sier ansvarlig redaktør Pål Johan Karlsen til Medier24.
Han sitter i den ene sofaen som er kommet inn i lokalet på 171 kvadratmeter som skal fylles opp av diverse kontormøbler og folk de neste dagene.
Målet er å komme i hus før jul.
– Vi fikk disse lokalene i dag. Vi trenger litt tid til å få inn møbler og fylle rommet med det viktigste i første runde, men før jul ser jeg for meg at vi jobber herfra, forteller han.
Vokste seg ut
På kort tid har Psykologisk.no blitt flere. Redaktøren forteller at de ansatte sin første journalist da Norge ble nedstengt som følge av pandemien. Nå er det ti ansatte som jobber i avisen.
Inne på Spaces har de et rom på rundt 25 kvadratmeter, samt et eget møterom.
– Vi trenger mer plass. Litt mer albuerom og et sted der vi kan tenke litt større. Det er ganske trangt der vi sitter nå. Det er et lite kontor og vi har blitt ganske mange, forteller Karlsen.
Han omtaler seg selv som innadvent og liker best hjemmekontor.
– Men jeg har innsett at vi har utadvendte folk som liker hverandre. Det har satt sitt preg på vår arbeidsplass. Da må vi gi de ansatte et løft. Det er det vi gjør nå, sier han.
Stort byks
I utgangspunktet var ikke planen å ha et så stort kontor som de nå skal inn i, men etter en kostnadsvurdering hoppet de inn i det.
– Vi hopper over et kontor. Vi har tro på at de neste fem årene skal være en periode der vi fortsetter å utvikle oss. Da trenger vi denne plassen, sier han.
– Dette er et veldig spennende område. Det er masse pressehistorie og litteraturhistorie i disse gatene. Det er kort vei til Stortinget og departementer og de nye regjeringskvartalene. Det føles veldig rett å være her, fortsetter han, og håper samtidig å utrette litt pressehistorie fra de nye lokalene.
– Og nærme Stopp Pressen (bar i nærheten)?
– Jeg har innsett at det er veldig viktig for mine ansatte å ha nærhet til Stopp Pressen. Jeg måtte ta konsekvensen av det. Dette er det nærmeste vi kom, sier han spøkefullt.
I en tid der flere medier tilbyr sluttpakker som følge av makroøkonomiske endringer velger Psykologisk.no å satse.
Karlsen innrømmer at det er turbulente tider for media.
– Jeg føler vi er privilegert at vi får lov til å gjøre noe som dette nå. Så kjenner vi på at det er en kalkulert risiko rundt det, sier han.
Kalkulerte risikoer har de også tatt før, med nevnte journalist som ble ansatt da Norge ble nedstengt, samt innførsel av abonnement.
– Folk lurte på om folk ville betale for det. Det var en sjanse å ta. Vi tok den risikoen, men vi er nok litt mer forsiktige nå enn vi har vært. Vi vil nok ikke ansette like fort som vi har gjort det siste halvannet året, forklarer han.
– Men vi gjorde en kalkyle og fant ut at dette er ikke så mye dyrere for oss å få så mye mer plass.
Ønsket er å være en nasjonal avis.
– Vi ser på andre steder i Norge, og tenker at Bergen må vi ha nærhet til også. Der har vi fått en journalist der på deltid som er student, sier avslutter han.