Mandag leverte Medietilsynet NRK-rapporten til kulturminister Anette Trettebergstuen.
Rapporten er en ny utredning om NRKs bidrag til mediemangfoldet, og det kommer blant annet frem at konkurransepresset fra NRK til andre nasjonale medier har økt siden den forrige analysen i 2018.
Rapporten sier også at dersom NRK styrker seg ytterligere, så vil det representere en risiko for fortrengningseffekt overfor kommersielle aktører.
Likevel ser tilsynet ingen grunn til å innskrenke NRKs digitale handlingsrom i nyhets- og aktualitetsmarkedet.
Ansvarlig redaktør i Dagbladet, Alexandra Beverfjord, er klar på at rapporten viser det bransjen selv har pekt på i flere år.
– NRK blir stadig større på mange områder, og inntektene deres er større enn de ti største avisens omsetning, ifølge MBL. Det er flere tegn på at NRK begynner å bli mer og mer dominerende. Posisjonsmessig er NRK soleklart størst i Norge på mobil, sier Beverfjord og trekker inn NRKs værtjeneste YR.no i beregningen.
Ønsker å reise problemstillingen
Hun synes NRK kommer med mye bra innhold på sine plattformer.
Beverfjord mener likevel NRK størrelse må kunne problematiseres.
– Det må være legitimt å spørre om det er bra for et lands mediemangfold at en enkel statsfinansiert aktør skal ha en så dominerende posisjon på mange arenaer i et lite land med et lite mediemarked, sier hun.
Beverfjord mener Norge hadde vært tjent med mer balanse i styrkeforholdene mellom NRK og de private mediene.
Samtidig er hun klar på at den oppgaven ligger hos politikerne.
– Men mener du selv at NRK er blitt for dominerende?
– De utøver et betydelig konkurransepress. Rapporten viser også at det innebærer risiko fremover. Det er opp til politikerne å vurdere, men jeg mener det er legitimt å reise den problemstillingen, svarer Beverfjord.
– De er nummer én på snart alle medieplattformer. I et mediemangfoldsperspektiv må man ha vurdering på om det er riktig og ønskelig utvikling fremover også.
– En potensiell utfordring
I NRK-rapporten skriver Medietilsynet at det kan være at de nyhetsinteresserte både betaler for nyheter og bruker NRK mye.
Beverfjord peker på at brukerbetaling enda er et umodent marked, men viser til rapporten Stiftelsen Tinius tidligere har publisert som viser at gratis innhold fra NRK oppgis som en viktig årsak til at nordmenn ikke kjøper digitalt nyhetsabonnement.
– Det er klart at om man har et godt og gratis tilbud i tillegg så er det selvfølgelig en potensiell utfordring for dem som forsøker å ta betalt for nyheter, sier hun.
I NRK-rapporten skriver Medietilsynet at NRK har tatt over plassen til Dagbladet som VGs nærmeste konkurrent.
I en kommentar i Medier24 skriver tidligere VG-redaktør Bent Olufsen at dette må klart ha negative markedsmessige konsekvenser for Dagbladet.
«Tilsynet fastslår nærmest at Dagbladet først og fremst konkurrerer med VG, som er en ganske gammeldags tilnærming. Har de spurt Dagbladet hvordan man opplever konkurransen fra nrk.no?», spør Olufsen.
Beverfjord mener NRK har i praksis tatt over for alle.
– Hvis du legger inn YR, som er åpenbart en del av NRKs tilbud og trafikken, så er de vesentlig større enn VG også. I realiteten er de allerede det største mediehuset i Norge digitalt, sier hun.