Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen tok for seg både NRKs nasjonale og internasjonal konkurranse, da han gjestet Nordiske Mediedager fredag formiddag.
Blant annet snakket NRK-sjefen om de enorme økonomiske musklene som de norske medienes globale konkurrenter stiller med, i kampen om norske brukere.
– Det er strålende å se på The Crown, men den koster mellom 100-150 millioner per episode. Én episode av The Crown koster det samme som to sesonger av en norsk dramaserie, og da kan vi i alle fall ikke konkurrere på pengene, sa Eriksen.
Likevel mener han at de norske mediene kan møte publikums forventninger på andre måter.
– Dette handler om relevans, og at vi møter behov som det norske publikum har, sa han, og viste til en fersk NRK-suksess som eksempel.
– For noen år siden fortalte Rådet for psykisk helse om problemene med at norske men ikke klarer å snakke om usikkerhet, kjærlighetssorg og økonomiske utfordringer, og at det noen ganger fører til katastrofer.
Eriksen mener Rådebank har vært med på å påvirke dette i positiv retning.
– Det gjorde serien Rådebank noe med. I sesong to tar Sivert livet sitt, og det har ført til en samtale mellom generasjoner, og mellom unge, som vi hadde behov for i Norge, sa Eriksen.
– Vi er helt avhengige av dem
Underveis i foredraget sitt, snakket Eriksen om hvilken retning NRK skal ta, i årene som kommer.
Han understrekte at utviklingen i mediebransjen alltid er vanskelig å forutse, men hadde likevel kommet frem til ett klart mål for mediehuset.
– Den viktigste forutsetningen jeg ser for en kringkaster som NRK, er at vi fortsetter å være en allmennkringkaster. Det betyr at vi må nå ut til folk, og være en organisasjon som reflekterer og speiler samfunnet vi er en del av, sa Eriksen.
Samtidig erkjente han at NRK fremdeles har en vei å gå, i jakten på å nå flest mulig.
– En utfordring som NRK og mange andre har, er at vi må være mer mangfoldige, for å være relevant for alle.
– Å være allmennkringkaster betyr ikke å bare nå de som er 54 eller eldre, som meg, men å reflektere virkeligheten, i og utenfor byene, både for gamle og unge.
– Har vært ganske sur over å miste talenter
I sitt foredrag, snakket Eriksen også om viktigheten av at mediene bygger relasjoner til brukerne sine.
Han fokuserte også på at dette i dag skjer flermedialt, og at mediene bruker ly, bilde og tekst, for å nå sine målgrupper.
I den forbindelse erkjente NRK-sjefen at tapet av gjengen bak Radioresepsjonen, og «Friminutt»-podkasterne Herman Flesvig og Mikkel Niva til Schibstedhadde irritert ham.
Eriksen mente imidlertid også at noe godt kunne komme ut av dette.
– Som sagt tidligere, har jeg vært ganske sur over å miste fantastiske, kreative talenter og medarbeidere fra NRK, i Radioresepsjonen og i Mikkel og Herman, sa Eriksen, før han fortsatte:
– Men, som borger i Norge, er det bra at Schibsted nå både har investeringsvilje og evne til å satse på nye områder, for å nå ut til publikum.