Breakingsjef Robert Simsø i VG og redaksjonssjef Hege Varsi i Dagbladet.

VG og Dagbladet la frem pushvarsel-tall: – Har VG abdisert som tabloidavis?

VG og Dagbladet presenterte strategien de bruker når de skal sende ut push-varsel. – Vi har noe som heter Å-faen-isme i Dagbladet, hvor du skal få den pushen på telefonen å tenke «hva faen er det som skjer?»

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Breakingsjef Robert Simsø i VG og redaksjonssjef Hege Varsi i Dagbladet var fredag invitert til Nordiske Mediedager for å fortelle om deres til dels ulike pushstrategier - og hva de mener skal til for å bli best på push.

De to avisene har lagt til grunn forskjellige strategier for hva som er en push, og hva en push burde inneholde.

– Vi har lagt oss på en linje der vi sender ut faktuelle, nøkterne og informative pusher hvor vi forteller hele nyheten i pushen, istedenfor at folk må trykke inn på pushen for å lese hele nyheten, sier Simsø.

Konkurrenten på Økern har en annen strategisk linje.

– Vi ser på push i to ledd. Vi har den rene nyhets-pushen med få ord, men også push det neste steget i en stor sak. Da bruker vi kanskje litt mer tabloide virkemidler som mer aktivt språk og oppsiktsvekkende sitater, sier Varsi.

40 push om dagen

De to push-generalene presenterte også statistikk fra pushsenterne deres.

VG pushet totalt 504 push i 2017. Under pandemiåret i fjor pushet avisen 2540 ganger totalt. I 2020 hadde VG 212 antall push i per måned, mens så langt i 2021 har de 316 antall push per måned.

VGs nyhetsvarsel når ut til rundt 1,4 millioner enheter, ifølge deres egne tall.

Dagbladet har fire ulike pushkategorier: «Nyheter», «Sport», «Kjendis» og «Corona».

Til sammen har 250 00 abonnenter hovedpushen Nyheter til Dagbladet, mens de andre kategoriene har 200 000 abonnenter hver, opplyser Varsi.

Dagbladet har i snitt 40 pushvarsler daglig fordel på de fire kategoriene.

– Dere pusher ganske mye mer enn VG, dere opplever ikke at folk blir lei?, spør moderator og nyhetsleder i Dagens Næringsliv, Stian Øvrebø Johannessen.

– Jeg skal ærlig å si at vi var skeptiske i starten da vi la oss på det nivået. Men vi ser på tallene at det er det folk vil ha. Det er viktig å huske på at folk har aktivt huket av for å få disse varslene av oss, svarer Varsi.

Selv om strategien om volumet er annerledes, er begge push-generalene enige omn at det er viktigst å være først.

– Hos oss så «gaulest» og ropes det noe enormt, spesielt om vi er før VG. Det er egentlig det som er viktigst for oss om dagen. Vi har snakket om å få på plass en skipsklokke for å lage ekstra lyd, sier Varsi.

Simsø påpeker at også de feirer push-seirer.

– Vi feirer, men vi feirer kanskje enda mer om vi har en så stor nyhet at de andre mediene siterer VG i en pushmelding. Det synes vi er ekstra stas. Bjellen som Varsi nevner var på VG-desken før. Noen ønsker å få den tilbake, men jeg har holdt litt tilbake på det, sier Simsø.

– Har VG abdisert som tabloidavis?

Varsi er klar på at Dagbladet har sin helt særegne stil i Norge når det kommer til å dra inn leserne.

– Vi er den frekke lillesøsteren. Det er helt rettferdig å være i pushspråket vårt også mener vi. Selvfølgelig ikke i de rene nyhetspushene, men i underholdning for eksempel, sier Varsi og fortsetter:

– Vi har noe som heter Å-faen-isme i Dagbladet, hvor du skal få den pushen på telefonen å tenke «hva faen er det som skjer?»

– Men er ikke Å-faen-isme et VG-begrep? Har VG abdisert som tabloidavis?, skyter Johannessen inn.

– Jeg ble litt overrasket når jeg hører dette. Det er et godt spørsmål. VG er bygget opp med en spisshet og snedighet. Jeg tror at vi kommer til å gå inn i en ny tid etter pandemien. Når det er sagt så ser vi at flere unge og kvinnelige brukere kommer til VG. Vi ser at tilliten til VG stiger markant, så jeg tror vi er på rett spor, svarer Simsø.

Powered by Labrador CMS