Åslaug Sem-Jacobsen, mediepolitisk talsperson i Senterpartiet, sier hun ikke vil ha noe av fjerning av momsfritaket.
Foto: Endre Simonsen
Senterpartiet vil ikke fjerne momsfritaket for mediene
– Vi mener det blir helt feil å i hele tatt vurdere med tanke på hvor utrolig viktige de redaktørstyrte mediene våre er for samfunnet vårt, sier Åslaug Sem-Jacobsen.
Mandag slo Skatteutvalgets forslag om å fjerne momsfritaket for mediene i Norge ned som et brak i andedammen.
Både MBL-direktør Randi S. Øgrey og Amedia-sjef Anders Opdahl gikk kraftig ut og advarte mot å følge opp forslaget.
Nå kommer Senterpartiets mediepolitiske talsperson, Åslaug Sem-Jacobsen, med gode nyheter.
For regjeringspartiet har ingen planer om å følge forslaget.
– Det momsforslaget på medier til skatteutvalget som kom mandag, det bare skyter jeg og Sp nå ned med en gang fra vår kant. Vi mener det blir helt feil å i hele tatt vurdere med tanke på hvor utrolig viktige de redaktørstyrte mediene våre er for samfunnet vårt, sier hun i en uttalelse til Medier24.
Sem-Jacobsen mener nettopp momsfritaket er med på å sikre både mangfold og innhold i norske medier.
– Nullmomsen har vi hatt i Norge fordi vi verdsetter det frie ord, mediemangfold og en åpen og opplyst samtale så høyt som vi gjør, sier hun.
– Og vi er et land som skårer høyt på parametere om tillit til mediene, pressefrihet og hvor mye nyheter befolkningen konsumerer, er et resultat av en aktiv mediepolitikk hvor nullmomsen er et av de viktigste virkemidlene, sier Sem-Jacobsen videre.
Disse uttalelsene vil nok være musikk i ørene til Aftenposten-redaktør Trine Eilertsen, som var scenen på Pressens hus tirsdag omtalte forslaget som «grotesk».
Sp-politikeren understreker at hun snakker på vegne av Senterpartiet. Men hun kan ikke se noen problemer med å få slått det ned - også fra regjeringskollega Arbeiderpartiet.
– Jeg kan ikke se at Arbeiderpartiet vil kjempe for moms på mediene. Jeg tror ikke dette blir særlig vanskelig å få til, sier Sem-Jacobsen til Medier24.
Hun opplyser at forslaget først skal ut på høringsrunder, før regjeringen skal diskutere det.
– Der må mediene og alle andre som er opptatt av dette, kjenne sin besøkelsestid, oppfordrer Sem-Jacobsen.