De siste tallene fra Stavanger Aftenblad viser at avisen hadde en nedgang på 21 millioner kroner i driftsinntekter i 2020, sammenlignet med året i forveien.
Samtidig hadde de også en tilbakegang i både drifts- og årsresultat på fem millioner kroner, der resultatene endte opp på henholdsvis 13 og 14 millioner kroner.
Sjefredaktør Lars Helle er fornøyd.
– Egentlig er jeg kjempefornøyd. Vi hadde ikke bare en koronasmell, men også en smell i oljebransjen, som gjorde at ting var bekmørke i vår region i flere måneder, sier Helle til Medier24.
Han mener Aftenbladet agerte riktig da krisen var et faktum i fjor vår.
– Vi valgte å holde folk i arbeid, og permitterte ingen. Det gjorde at vi raskere kom på fote igjen. Med det faktum at disse to tingene skjedde samtidig tatt i betraktning, er årsresultatet vårt OK, sier Helle.
Trodde ikke på grønne tall
Helle er svært fornøyd med innsatsen som medarbeiderne hans har lagt ned for å få Aftenbladet helskinnet gjennom krisen.
– Det er gjort en enorm innsats, både av salgsmedarbeiderne og journalistene våre, som har skapt et produkt som det er stor etterspørsel etter. Det har gitt oss en stor vekst i digitale abonnementsinntekter.
– Så tallene er bedre enn du fryktet i mars-april 2020?
– Ja, vi går i pluss. Det trodde jeg ikke vi skulle gjøre. Vi har også klart å holde alle i arbeid, skaffet et plussresultat og er i meget bra vekst når det gjelder digitale abonnenter, sier Helle.
– Hvordan er den økonomiske situasjonen i Stavanger Aftenblad nå, når andre kvartal nærmer seg over?
– Jeg vil ikke gå inn i detaljer på dette, men utviklingen er OK. Særlig bra er det at veksten blant de digitale abonnentene fortsetter, sier Helle.
Lover mange nye produkter
Sjefredaktøren vil ikke opplyse om hvor mange digitale abonnenter Stavanger Aftenblad har i skrivende stund.
Han sier likevel at flere har kommet til siden avisen annonserte at de hadde nådd 30 000 digitale abonnenter, høsten 2020.
– Hva gjør Stavanger Aftenblad for å opprettholde, eller bedre utviklingen dere så i 2020?
– Vi har en hel haug med viktige prosjekter på gang nå, og er i ferd med å oppbemanne i forbindelse med storbysatsingen vi vedtok før jul. Så vil det komme mange nye produkter som leserne sakte men sikkert vil oppdage, sier Helle.
Blant nyvinninger nevner han både gravepodkasten «Savnet» og Aftenbladets redaksjonelle satsing på dekningen av lokalfotballen i Rogaland. Han lover også at den politiske dekningen fremover vil bli bra.
– Vi vil gjøre en enorm mobilisering i forbindelse med valgkampen, sier han.