Sjefredaktør og administrerende direktør Trine Eilertsen i Aftenposten.

Trine Eilertsen fryktet det verste - men koronaåret endte bedre enn ventet for Aftenposten

– Jeg tenkte at vi kom til å havne et helt annet sted, sier Aftenpostens sjefredaktør og administrerende direktør.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Årsregnskapet for 2020, viser en nedgang på 4,5 millioner kroner, eller 3,7 prosent i Aftenpostens årsresultat i 2019, sammenlignet med i 2020.

Samtidig holder avisens driftsresultat seg stabilt, med en marginal oppgang på 0,7 millioner kroner. Driftsinntektene har på sin side falt med 52,1 millioner kroner.

Aftenpostens sjefredaktør og administrerende direktør, Trine Eilertsen, innrømmer at hun under koronapandemiens begynnelse, så mørkt på fremtidsutsiktene.

– I mars og april så jeg for meg at det kom til å gå nøyaktig motsatt vei av dette, som den litt mørke vestlendingen jeg er. Jeg tenkte at vi kom til å havne et helt annet sted, og at dette jaggu meg ville bli litt av et første år i jobben, sier Eilertsen til Medier24.

Sjefredaktøren fortsetter:

– Jeg er utrolig glad og lettet for at vi landet der vi gjorde. Det gir oss muligheten til å bygge videre, og det er helt topp.

– Brukerbetalingen er så viktig

Eilertsen mener at den relativt beskjedne nedgangen i årsresultat, viser hvordan avisens inntektsstrømmer har endret seg de siste årene.

– Det er en illustrasjon på hvordan forretningsmodellen vår er blitt snudd på hodet. For tolv år siden kom to tredjedeler av inntektene våre fra annonseinntekter, mens hovedvekten nå kommer fra brukerbetaling.

Omtrent 80 prosent av Aftenpostens inntekter stammer nå fra brukerbetaling, ifølge Eilertsen.

– Brukerbetalingen er så viktig, og derfor er det ikke helt fullstendig krise at vi fikk et fall i annonseinntektene. Det gir oss et ganske solid fundament, sier Eilertsen.

Forberedt på å jobbe beinhardt

– Vi er straks ute av andre kvartal i 2020. Hvordan ser du på mulighetene til å bedre resultatene i 2021??

– Vi har ambisjoner om å gjøre det enda bedre i år, selv om vi ikke vil få den samme drahjelpen på brukerbetaling som korona ga oss i fjor. Vi må jobbe beinahardt for å opprettholde nivået vårt, og for å øke.

– Det er dette alt handler om. Vi må rigge oss for det, og vi er nødt til å vokse år for å beholde relevansen vår, sier Eilertsen.

– Hva skal dere gjøre for å få til dette?

– Vi jobber som kjent med å styrke oss i Oslo. Det har vi veldig tro på, og det kommer mye der utover høsten, som vi håper vil bygge den digitale abonnentmassen, og styrke abonnentenes lojalitet, både til papir og til det digitale.

Eilertsen trekker også frem at Aftenposten satser på podkast, og at de for tiden er i ferd med å rulle ut en spesialsatsing som handler om foreldrelivet. Det viktigste er dog at journalistikkens kvalitet forblir høy, mener sjefredaktøren.

– Vi må gjøre organisasjonen i stand til å stadig levere mer kvalitet. Det er det folk betaler for, ikke lettvintheter. Det har koronapandemien lært oss, sier Eilertsen til slutt.

Powered by Labrador CMS