Administrerende direktør i mediadelen i Story House Egmont, Per Kjellander.

Story House Egmont-sjefen: – Vi skal ikke legge ned noen titler

Per Kjellander har tro på å komme tilbake til lønnsom drift etter «inngripende tiltak».

Publisert

Torsdag kom nyheten om at Story House Egmont skal nedbemanne med 60 årsverk

Administrerende direktør i den norske mediedelen, Per Kjellander, forteller til Medier24 at 24 av de 60 er redaksjonelle årsverk.

Hvor mye de ser for seg å spare i denne omgang har de ikke tallfestet, men han håper at de kommer i mål med frivillighet gjennom sluttpakker.

– Vårt fokus ligger nå på å gjennomføre tiltak som skal skape lønnsomhet for Story House Egmont i mange år fremover. Vi har stor tro på at vi skal klare å komme tilbake til lønnsom drift, gjennom de inngripende tiltakene vi nå gjør, sier Kjellander til Medier24.

Flere andre selskaper har kuttet det siste året på grunn av en krevende makroøkonomisk situasjon. 

Det er også noe Kjellander peker på som grunnen bak det negative resultatet i 2023.

– Vi opplever også, i likhet med resten av mediebransjen, en fortsatt nedgang i både abonnement og annonsesalg inn i 2024. Videre har vi ikke oppnådd de resultater vi hadde håpet på i våre satsinger utenfor kjernevirksomheten. På grunn av dette er vår prioritet nå å fokusere på å produsere kvalitetsinnhold til print og digitale plattformer, sier han.

Legger ikke ned titler

Han avviser at de som organisasjon har vært for store. Kjellander peker heller på at de ikke har lykkes helt med satsingene som er gjort utenfor kjerneområdet.

– Derfor blir det en naturlig redusering av bemanningen når vi primært skal fokusere på kvalitetsinnhold til våre blader og digitale plattformer, sier han.

– Vi er også nødt til å forholde oss til et fallende marked, og finne måter å produsere kvalitetsinnhold som kundene vil ha på en mer kostnadseffektiv måte. Vi må prioritere. Også hvilke oppgaver vi ikke lengre kan løse.

– Hvordan skal dere fortsette med utgivelsene med færre folk? Eller skal dere kutte noen titler eller frekvens?

 – Vi skal ikke legge ned noen titler. Vi skal derimot samarbeide tettere innen de redaksjonelle miljøene i Norge, Sverige og Danmark. Det er flere likheter enn ulikhetene mellom disse markedene, og vi tror at vi kan utnytte innholdet på en lang bedre måte enn det vi gjør i dag, sier Kjellander.

Andre grep selskapet gjør er å få på plass flere felles og standardiserte arbeidsprosesser, reduksjon av system- og leverandørkostnader og å øke utveksling av innhold på tvers av markeder.

– I tillegg skal vi utnytte synergier i «back office»-funksjoner. Dette innebærer å ikke ha alle funksjoner i hvert land, men heller samarbeide på tvers, kommenterer han.

Raste

Det var mandag at Story House Egmont publiserte sitt årsresultat for 2023

Den viste at resultatet raste fra 75,5 millioner kroner i overskudd i 2022 til et underskudd på 3,5 millioner kroner i 2023.

Omsetningen sank også fra 1,03 milliarder kroner, til 997,5 millioner kroner.

Dette er andre kuttrunde på under et år, etter at konsernet i oktober i fjor meldte at de skulle kutte 33 årsverk.

Kjellander sa i pressemeldingen sendt ut torsdag at de håper å komme seg gjennom denne kuttrunden med størst grad av frivillighet.

– Derfor har vi oppjustert sluttpakkene, slik at de av våre dyktige medarbeidere som velger å takke ja, får en best mulig start på et nytt kapittel i arbeidslivet. I tillegg tilbyr vi bidrag til etterutdanning eller karriereveiledning, sa Kjellander. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS