Eksteriør av Story House Egmont-bygget i Nydalen i Oslo.
Foto: Jan Magnus Weiberg-Aurdal
Resultatet raser for Story House Egmont
Story House Egmont gikk fra et overskudd på 75,5 millioner kroner, til et underskudd på 3,5 millioner.
Mandag publiserte Story House Egmont årsresultatet for 2023.
Konsernet endte året med et underskudd på 3,5 millioner kroner. I 2022 hadde konsernet et overskudd på 75,5 millioner kroner.
Omsetningen sank også fra 1,03 milliarder kroner til 997,5 millioner kroner.
– Vi er selvfølgelig ikke fornøyde med årets resultat, men vi er fast bestemt på å møte utfordringene i markedet gjennom en mer effektiv drift og ved å utnytte det at vi er en stor internasjonal aktør på en bedre måte, sier CEO i Story House Media, Per Kjellander.
Resultat før skatt for året var på 9,9 millioner kroner sammenlignet med 90,2 millioner.
For Egmont Kids Media sank resultatet fra 25,6 millioner kroner, til 11,0 millioner. Omsetningen gikk ned fra 304,7 millioner kroner til 295,5 millioner.
– Vi har endret vår strategi i Norge fra vekst gjennom flere nye satsinger og fokuserer nå på å levere kvalitetsinnhold både digitalt og på print. Vi er også tvunget til å se på hvordan vi jobber på tvers av alle divisjoner i Story House Egmont. Som en internasjonal aktør er det synergier vi ikke tar ut godt nok, spesielt siden Norge nå er organisert under felles ledelse med øvrige 17 land i Europa, sier Kjellander.
Han legger til at de nå har fokus på mer standardiserte arbeidsprosesser, reduserte system- og leverandørkostnader og langt mer utveksling av innhold på tvers av markedene vi opererer i.
– Samtidig har vi en offensiv agenda for å vokse både gjennom oppkjøp og gjennom nye lisensrettigheter, avslutter Kjellander.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no