Story House Egmont må nedbemanne med 60 årsverk i Norge. Det melder konsernet i en pressemelding torsdag formiddag.
– Trenden fra 2023 har dessverre fortsatt inn i 2024. De makroøkonomiske tendensene ligger fast, med høye priser og lav kronekurs, og løssalgs- og annonseinntekter er lavere enn vi hadde håpet på, sier administrerende direktør i mediadelen i Story House Egmont, Per Kjellander i en pressemelding.
– Spareplanen i fjor var dessverre ikke nok. Vi blir nødt til å redusere kostnader og bemanning ytterligere i den norske virksomheten, for at den skal være lønnsom og økonomisk bærekraftig.
De ansatte ble informert om omorganiseringen og nedbemanningen i dag på et allmøte. I pressemeldingen kommer det fram at det vil bli gitt et åpent tilbud om sluttpakker og gavepensjon.
Nedbemanningen vil ramme det redaksjonelle miljøet samt salg, marked og fellesfunksjoner.
– Vi håper at vi klarer å komme oss gjennom denne nedbemanningen med størst grad av frivillighet. Derfor har vi oppjustert sluttpakkene, slik at de av våre dyktige medarbeidere som velger å takke ja, får en best mulig start på et nytt kapittel i arbeidslivet. I tillegg tilbyr vi bidrag til etterutdanning eller karriereveiledning, sier Kjellander.
Endrer strategi
I pressemeldingen kommer det fram at mediehuset endrer retning, og at strategien med vekst gjennom nye satsinger blir erstattet med fokus på kvalitetsinnhold til print og digitale plattformer.
Den norske virksomheten er også en del av den europeiske medieorganisasjonen.
– Det at vi har organisert oss på tvers av landene, gjør at vi kan få tilbake lønnsomheten uten at det går ut over kvaliteten på våre merkevarer, sier Kjellander.
– Dette oppnår vi gjennom mer fokus på standardiserte arbeidsprosesser, reduserte system- og leverandørkostnader og langt mer utveksling av innhold på tvers av markedene vi opererer i. Tilsvarende omorganisering ble gjennomført i 2020 da flere land i Europa ble satt under felles ledelse.
Resultatet raste
Mandag publiserte konsernet sitt årsresultat for 2023. Den viste at resultatet raste fra 75,5 millioner kroner i overskudd i 2022 til et underskudd på 3,5 millioner kroner i 2023.
Omsetningen sank også fra 1,03 milliarder kroner, til 997,5 millioner kroner.
– Vi er selvfølgelig ikke fornøyde med årets resultat, men vi er fast bestemt på å møte utfordringene i markedet gjennom en mer effektiv drift og ved å utnytte det at vi er en stor internasjonal aktør på en bedre måte, sa adm. dir. Per Kjellander i pressemeldingen mandag.