Romerikes Blad kuttet ti millioner i utgifter og økte resultatet i annerledesåret 2020. Det viser årsregnskapet for fjoråret.
Avisen endte på et resultat etter skatt på 26,1 millioner kroner, opp fra 24,3 millioner i 2019.
Ni prosent abonnementsvekst
– Vi er lettet over at 2020 ble et bra år, ettersom vi underveis var veldig bekymret. Da pandemien kom var alt uforutsigbart, men heldigvis endte det bedre enn fryktet, sier administrerende direktør i Romerikes Blad, Kristina Fritvold Nilsen, til Medier24.
Avisen hadde opplagsinntekter på 100,8 millioner kroner, en økning på 5,8 millioner kroner fra året før. Samtidig hadde de en nedgang i annonseinntektene på 22 prosent.
Nilsen forteller at avisen opplevde stor interesse rundt nyhetsstoffet, både koronastoff, og andre store hendelser i området, som Gjerdrum-raset i slutten av året.
– Dette dekket våre journalister på en veldig god måte, noe som førte til en abonnementsvekst på 9,2 prosent og dermed økte brukerinntekter som i stor grad kompenserte for annonsefallet. I tillegg strammet vi inn på kostnadene fordi koronasituasjonen var så uforutsigbar, sier Nilsen.
Avisen, som også er Norges største lokalavis, har de siste årene lansert flere nye nettaviser, som MittJessheim, MittLillestrøm og senest i vår, MittLørenskog.
Ti millioner mindre i utgifter
I likhet med andre aviser, måtte også RB ty til permitteringer i markedsavdelingen da korona-pandemien traff og kuttet lønnskostnadene med fem millioner kroner.
– Vi så oss nødt til å permittere annonseselgerne våre 50 prosent da annonseinntektene forsvant. Heldigvis var ingen permittert 100 prosent, og heldigvis kunne vi ta alle tilbake i løpet av våren og sommeren.
Avisen endte med driftskostnader på 115,9 millioner kroner, en nedgang på ti millioner fra året før. Nilsen roser innsatsen til de ansatte.
– De gode resultatene i 2020 kommer som følge av iherdig innsats fra alle medarbeidere gjennom hele året. 2020 var et tøft og uforutsigbart år, men alle jobbet steinhardt under det man må kunne kalle dårlige arbeidsvilkår, for eksempel på hjemmekontor med unger rundt seg. Våre annonseselgere jobbet i motbakke og var permittert, men presterte likevel utrolig bra situasjonen tatt i betraktning, sier hun.