Konstituert ansvarlig redaktør i Romerikes Blad, Lars Lier, og administrerende direktør Kristina Fritsvold Nilsen gleder seg over etableringen av MittLørenskog.

Amedia starter ny nettavis i Lørenskog - garanterer gravejournalistikk

– Vi må være offensive for å vinne nye lesere, spesielt i den tiden som nå kommer, sier konstituert ansvarlig redaktør i Romerikes Blad, Lars Lier.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Tirsdag formiddag lanserer Romerikes Blad nettavisen MittLørenskog. Nettavisen blir den tredje i sitt slag, og vil være bygget på samme lest som søsteravisene MittJessheim og MittLillestrøm.

Konstituert ansvarlig redaktør Lars Lier forteller mer om bakgrunnen for nyetableringen.

– Å gjøre dette har vært en del av en langsiktig strategi, fra da vi startet opp de andre to nettavisene, MittJessheim og MittLillestrøm. At vi nå velger å gjøre det samme på Lørenskog, er et resultat av at de to andre avisene har vært en suksess, sier Lier til Medier24.

Som mange andre aviser, har Romerikes Blad også opplevd vekst i bruk og antall abonnenter under koronapandemien. Nå ønsker de å tilby leserne nye produkter, når koronadekningen etter hvert flater ut.

– Vi må være offensive for å vinne nye lesere, spesielt i den tiden som nå kommer, sier Lier.

Lover gravejournalistikk

– Hva vil MittLørenskog tilby leserne i kommunen?

– Lørenskog er blant landets største vekstkommuner med en enorm utbygging. Det lover vi å følge med et kritisk blikk, svarer Lier.

Spesielt ønsker avisen å nå urbane, unge under 40 år, blant annet med menneskehistorier og saker om for eksempel oppvekstvilkår, byutvikling og samferdsel, ifølge redaktøren.

– Vi kommer også til å skrive om det som vi kaller for «det gode liv» altså ting som handler om trening, restauranter og hva som skjer på kommunens to kjøpesentre. Mangfold og integrering er også naturlige temaer for en avis i Lørenskog, sier Lier.

–Blir det noe rom for gravejournalistikk oppi alt dette, da?

– Ja, det kan jeg love deg at du får. Det er vi allerede godt i gang med, og det er kultur for det i Romerikes Blad. De som leser oss vet at det drives undersøkende journalistikk her.

Administrerende direktør i Romerikes Blad, Kristina Fritsvold Nilsen, bor selv i Lørenskog. Hun gleder seg over den nye lokalavisen.

– Vi er veldig glade og stolte over å kunne skape nye arbeidsplasser i Lørenskog. Det journalistiske innholdet vårt er selvsagt det viktigste bidraget i lokalsamfunnet, men vi håper også det blir positivt for næringslivet at vi skal være til stede i kommunen med eget kontor, sier direktøren.

Håper på ti prosents vekst

På spørsmål om hvor mange abonnenter Romerikes Blad ideelt ønsker å skaffe seg gjennom det første året med MittLørenskog, svarer Lier:

– Veksten som Romerikes Blad har hatt det siste året, gjør at vi vil jobbe beinhardt for å beholde abonnentene. Å tallfeste opplagsveksten blir imidlertid vanskelig, men når vi nå setter av tre personer til MittLørenskog, vil lokaldekningen der bli betydelig styrket. Å ha folk i Lørenskog vil altså gi oss et betydelig løft, sier Lier.

– Hvor mange nye abonnenter tror du dere kan nå med MittLørenskog i løpet av det neste året?

– Hvis vi øker abonnentmassen i kommunen med ti prosent, vil vi være fornøyd. Vi satser i Lørenskog fordi vi mener det finnes et lesermarked der som vi ikke har tatt ut. Vi håper leserne i Lørenskog vil ta godt imot oss, sier han.

Powered by Labrador CMS