Kristin Skogen Lund er både fornøyd med kvartalstallene for Q4 og responsen internt i Schibsted etter kuttrunden.

Schibsted-sjefen roser de ansatte etter kuttene

Konsernsjef Kristin Skogen Lund sier hun er imponert over hvordan responsen i organisasjonen har vært etter at millionkuttene ble kjent.

Publisert Sist oppdatert

Fredag morgen la Schibsted frem tall for fjerde kvartal i 2022, og året som helhet.

For nyhetsmediene gikk inntektene ned med to prosent, fra 2,05 milliarder til 2,01 miliarder kroner, sammenlignet med fjerde kvartal i 2021.

EBITDA endte på 180 millioner kroner, ned fra 229 millioner kroner.

Det er en nedgang på 21 prosent. For året i helhet raste resultatet fra 931 millioner kroner til 531 millioner kroner. En nedgang på 43 prosent.

– Støyfritt og knirkefritt

Konsernsjef Kristin Skogen Lund sier til Medier24 at konsernet er godt fornøyd med fjerde kvartal.

– Og jeg er veldig glad for at vi nå bryter den trenden som har vært, og leverer over forventning og øker lønnsomheten i forhold til året før, sier hun og legger til:

– Det å komme med en driftsmargin på ni prosent i dagens makroøkonomiske virkelighet er sterkt, og jeg er veldig glad for at å se at alle de tiltakene vi satte i gang for å tilpasse oss en ny virkelighet i fjor allerede gir effekt i fjerde kvartal.

Skogen Lund sier hun også er imponert over hvordan responsen fra organisasjonen har vært på kuttene og sparetiltakene.

– Alle er forståelsesfulle og samforstand-orienterte. Det har gjort dette relativt støyfritt og knirkefritt og det er en stor styrke.

Kutter ikke frekvens

I januar kom beskjeden om at Schibsted News Media må kutte 500 millioner kroner de neste to årene.

Konserndirektør for nyhetsmediene, Siv Juvik Tveitnes, sier til Medier24 at reaksjonene på kuttene har vært som forventet.

– Jeg tror alle skjønner hva som skjer i mediemarkedet nå. Vi har hatt noen veldig gode år bak oss, og vi har vært fokusert på digital lønnsomhet og å bygge og styrke den digitale virksomheten vår. Det er fordi vi visste at vi på et eller annet tidspunkt kunne forvente dette sjokket i printøkonomien.

Før jul kuttet konsernet ut Aftenpostens søndagsutgave på papir, som ett av tiltakene for å spare penger.

Samtidig førte det til at VGs søndagsutgave måtte kuttes nord for Namsos, fordi distribusjonen ble for dyr.

Men Tveitnes sier det ikke vil komme flere papirfrekvens-kutt i den nærmeste tiden.

– Nei, vi har kuttet ut søndagsavisen for Aftenposten. Og det er den beslutningen vi har tatt så langt.

Samtidig som tallene ble lagt frem fredag, kom det også frem at generalforsamlingen i Schibsted har gitt anbefaling til styret om et utbytte på to kroner per aksje, som vil si et utbytte på i underkant av 500 millioner kroner.

– Det er helt i tråd med policyen vår, og jeg tror ikke det er noe veldig dramatisk i det, sier Skogen Lund.

Powered by Labrador CMS