Direktør for brukerbetaling i Schibsted og styreleder i PodMe, Tor Jacobsen.

Schibsted omorganiserer og oppretter nye avdelinger

– Det blir et naturlig neste steg, sier Schibsted-direktør.

Publisert Sist oppdatert

Schibsted omorganiserer og slår sammen de tre avdelingene Consumer Business, produkt og teknologi, til to avdelinger.

Product & Consumer skal ta for seg abonnement- og produktutvikling. Den blir ledet av Tor Jacobsen.

News Media Technology tar for seg teknologiutvikling, og skal ledes av Markus Rudberg.

– Det blir et naturlig neste steg, fordi vi jobber egentlig inn mot de samme brukerne. I et kundeperspektiv så tror vi at vi kan jobbe mye smartere ved å jobbe mer helhetlig på tvers for kundene våre, sier Jacobsen til Medier24.

– Ikke noen planer om sluttpakke

I forrige uke ble det klart at Schibsted må kutte 500 millioner kroner innen to år.

Konserndirektør for nyhetsmediene, Siv Juvik Tveitnes, uttalte i en børsmelding at Schibsted måtte bli mer effektivt.

– Vi planlegger ingen stor reduksjon av ansatte, som alltid er siste utvei. Men våre forskjellige enheter vil få tøffere prioriteringer, reduserer kompleksiteten og identifisere områder der de kan jobbe mer effektivt.

Jacobsen forteller at sammenslåingen er en del av denne effektivisering, og at de har sett strategisk på hvordan de kan jobbe enda smartere.

– Tre avdelinger blir til to. Vil det gå utover de ansatte i de gjeldene avdelingene?

– Det blir ikke noen planer om sluttpakke-runder eller lignende kutt. Vi må kutte kostnader som veldig mange andre må i bransjen, men vi tror vi skal finne gode løsninger for det, svarer Jacobsen.

Han understreker at han mener dette er et riktig strategisk valgt å gjøre.

– Det tror jeg vi hadde gjort uavhengig av situasjonen rundt kostnadskutt i News Media fordi vi er trygge på at dette er den beste måten for både kundene, de ansatte og Schibsted på lang sikt.

– Sterke ambisjoner

I tillegg til at tre avdelinger blir til to, skal også consumer og products samarbeide tettere med News Media Technology.

– Disse områdene henger jo veldig tett sammen. Og så er det vesentlig at vi er kundesentriske. Hvordan du jobber med produkter til brukerene og hvordan du kommuniserer, må henge sammen. Hvordan brukerne opplever for eksempel Aftenposten som produkt må henge sammen kommunikasjonen du får som abonnent, hva vi forteller deg, de aktivitetene vi har knyttet til deg, samt hva som er relevant for deg å lese. Dette er en brukeropplevelse som må henge sammen, sier Jacobsen.

Han mener at sammenslåingen skal sikre at Schibsted skal kunne gjennomføre de store løftene innenfor brukerverdens digitale mediehverdagen.

– Det går noen tog nå, og AI er et eksempel på det. Det kommer til å komme så mange muligheter fremover, sier Jacobsen og trekker frem muligheter for personalisering og lydproduktene til Schibsted.

Han understreker at sammenslåingen er et signal om at Schibsted har høye ambisjoner på feltet.

– Vi gjør disse endringer for å gi kundene våre best mulig produkt- og brukeropplevelse på tvers av alle våre merkevarer. Sluttkundereleasjonen har blitt langt viktigere for Schibsted enn bare for noen år siden. Dette er noe vi har sterke ambisjoner på fremover og hvor vi ønsker å styrke oss ytterligere, sier Jacobsen.

Med sluttkunderelasjonen mener han forholdet til leserne, lytterne og seerne til konsernets medieprodukter.

Powered by Labrador CMS