Konsernsjef i Schibsted, Kristin Skogen Lund

Schibsted-sjefen hyller journalistene sine: – Vi har aldri hatt så høye trafikktall

Konsernsjef i Schibsted, Kristin Skogen Lund, mener dekningen av Ukraina-krigen er en påminnelse av viktigheten jobben mediene gjør.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Tirsdag la Schbisted frem kvartalsrapporten for første kvartal i år. Den visste at resultatet falt med nær 100 millioner kroner, men at inntektene økte med 250 millioner kroner.

– Vi vokser med syv prosent. Det går eksepsjonelt bra med Finn og det går veldig bra med Lendo, sier konsernsjef i Schibsted, Kristin Skogen Lund til Medier24.

For nyhetsmediene er det også vekst i inntektene, mens resultatet er svakere.

– Det er gledelig at vi fortsetter inntektsveksten. Første kvartal er ikke et sterkt kvartal for mediene tradisjonelt, så fem prosent økning er bra, sier Skogen Lund.

– Aldri hatt så høye trafikktall

Hun legger til at nyhetsmediene har økt kostnadene det siste kvartalet, som gir et svakere resultat.

– Det skyldes økte papirkonstnader og generell inflasjon. I tillegg har vi bevist investert i strategiske satsinger, blant annet PodMe, E24 og Oslo-satsingen til Aftenposten, sier Skogen Lund og legger til at fjoråret var spesielt grunnet koronapandemien, som ga lavere kostnader.

– I sum vil jeg si at det går bra. Investeringene kaster godt av seg, og vi har god vekst.

De siste månedene har krigen i Ukraina preget dekningen til de fleste avisene i Norge.

Skogen Lund forteller at dekningen også gjør første kvartal spesielt.

– Vi har aldri hatt så høye trafikktall som vi opplevde i første kvartal. Det er en påminnelse av viktigheten jobben vi i mediene gjør, og den posisjonen vi har i denne typen kriser. Vi ser at folk flokker seg til våre merkevarer.

Hun roser også journalistene som dekker krigen.

– Vi har ansatte som setter seg i fare for å kunne dekke konflikten på bakken, og det er sterkt.

Etter rapporten fra fjerde kvartal 2021 kunne Skogen Lund fortelle at nyhetsdivisjonen i Schibsted som helhet var digitalt bærekraftige. Den trenden fortsetter inn i 2022.

– Det har vært et sterkt kvartal for digitale annonser og digitale abonnement, sier hun.

Siv Juvik Tveitnes, sjef for Schibsted News Media

Store utfordringer for papirøkonomien

Konserndirektør for Schibsted News Media, Siv Juvik Tveitnes sier til Medier24 at målet for 2022 er en margin på 10-12 prosent for nyhetsmediene.

– Det står vi fortsatt ved, og vi kommer nok til å ligge i det nedre siktet, grunnet innholdsinvesteringene vi gjør, sier hun.

Resultatnedgangen for første kvartal skyldes blant annet økte papirkostnader, som har påvirket hele bransjen den siste tiden, og MBL har anslått at det gir en merkostnad på over 100 millioner for hele bransjen i 2022.

– Vi ser at verdikjeden for papir har vært krevende gjennom hele pandemien, både med å skaffe utstyr og skaffe papir. Krigen i Ukraina gjør at dette forverrer seg. Det er en risiko for alle Schibsted sine aviser, men også hele bransjen, og det er usikkert hvor lenge det vil vare, sier Juvik Tveitnes.

– Hva blir utfordringene for nyhetsmediene i tiden fremover?

– Papirøkonomien er den største utfordringen. Annonsemarkedet går bra nå, men er alltid avhengig av konjunkturene. Går vi mørkere økonomiske tider i møte vil det påvirke annonsemarkedet, sier Juvik Tveitnes.

– Gjør papirutfordringene at vi nærmer oss en papirdød?

– Vi har ikke kommet dit ennå. Vi ser på tiltak vi kan gjøre for å bedre situasjonen der. Vi er digitalt bærekraftige samlet sett for medieporteføljen vår, og kan dekke utgiftene med bare digitale inntekter, men papir er fortsatt viktig, sier Skogen Lund.

Powered by Labrador CMS