Agnes Stenbom, sjef for Schibsted sin nye innovasjonslab

Schibsted etablerer innovasjons­lab: Nå skal de lete etter de som unngår nyhetene

– Vi mener at vi har et ansvar for bedre å forstå og engasjere de gruppene som i dag står utenfor den uavhengige journalistikken, sier Agnes Stenbom, som skal lede selskapet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Schibsted og Stiftelsen Tinius etablerer et nytt innovasjonslaboratorium. Selskapet skal fokusere på grupper som i dag ikke nås av uavhengig journalistikk.

Laboratoriet skal ledes av Agnes Stenbom, som de siste årene har jobbet med data og AI i Schibsted, med base i Stockholm.

– Det er et helt unikt samarbeid. Vår interesse er ikke bare å verne Schibsted sine eksisterende produkter, men det er også å kunne forstå hvordan vi skal verne journalistikk som demokratisk funksjon, og nå grupper som ikke nås av uavhengig journalistikk per i dag, forteller Stenbom til Medier24.

– En stor del av befolkningen

Hun forklarer at teamet på laboratoriet skal jobbe med «design thinking» og teste hypoteser på hvem som ikke forholder seg til redaktørstyrte medier i dag og hvordan de skal nås.

– I forskningen brukes begrepet «news avoiders», de som aktivt unngår nyheter, sammen med de som passivt havner utenfor nyhetsbildet. Men det er ikke nødvendigvis et valg å ikke konsumere nyheter. Så jeg foretrekker begrepet nyhetsutenforskap.

Stenbom påpeker at det ifølge Reuters Digital News Report 2019 er 21 prosent av befolkningen som unngår nyhetene i Norge. I Sverige er prosenten 22.

– Det er en stor del av befolkningen. Og vi må forstå bedre hvilke grupper dette er.

Stenbom er klar på at de ikke vet hva som kommer ut på den andre siden ennå.

– Først skal vi sette oss ned og forstå problemet vi prøver å løse. Vi skyter oss selv i foten om vi bestemmer oss for tidlig hva vi skal gjøre.

– Vi mener at vi har et ansvar for bedre å forstå og engasjere de gruppene som i dag står utenfor den uavhengige journalistikken – både gitt våre mediehus sin markedsposisjon, og gitt Sverige og Norges arv når det gjelder å være forkjempere for en fri og uavhengig presse.

Skal snakke med de som er uenige

Laboratoriet har som ambisjon å dele arbeidet sitt tidlig og løpende.

– Vi kommer aldri til å knekke hele koden på hvordan dette skal løses, men håpet er å over tid bidra til konstruktiv idéutvikling og innovasjon, sier Stenbom.

Hun er også klar på at laboratoriet ikke skal være et lukket kontor.

– Vi skal ikke sitte innestengt, komme med ideer og så teste de på ulike grupper. Vi skal ut og snakke med folk vi ikke har nådd tidligere og høre deres perspektiver. Det er ikke alltid lett å snakke med de som er uenige med en, og som kanskje mener at media er fienden.

Laboratoriet er et eksperimentelt initiativ med ambisjon om å utforske ny teknologi – spesielt AI-teknologi – for å bygge prototyper som kan bidra til en mer inkluderende journalistisk funksjon i fremtiden.

Stenbom har frem til nå jobbet i Schibsted sitt AI–miljø i Sverige, både som produktsjef og leder for «responsible AI». Hun jobber også med en doktorgrad i AI.

– Jeg har enorm tiltro til at AI kan hjelpe journalistikken, både med å skape og distribuere journalistikk. Men mitt fokus både med forskningen og det arbeidet vi skal gjøre på laben, handler ikke om teknologien, men heller samspillet mellom mennesker og teknologien. Når vi skal bruke ny teknologi, skal det gjøres på et medmenneskelig vis.

Powered by Labrador CMS