(MARIENLYST): Siden den første saken om Sophie Elise og ei venninne som holdt en pose med noe hvitt oppi ble publisert 13. februar har norske, redaktørstyrte medier omtalt influenseren nesten 1500 ganger.
Etter hvert dreide saken seg mer over på NRKs rolle i saken, som oppdragsgiver for Sophie Elise med podkasten «Sophie og Fetisha».
Til slutt ble samarbeidet avsluttet.
Torsdag var saken oppe i Kringkastingsrådet. Nå håper NRK-sjefen at de kan legge saken bak seg, og ta med seg viktig lærdom.
– Jeg tenker at vi kan avslutte denne saken, og jeg er glad for at vi har fått mulighet i dag for å redegjøre for våre vurderinger, hva vi har diskutert og hvorfor vi endte med å avslutte samarbeidet, sier Fürst Haugen til Medier24.
Hun sier at de har lært flere ting, blant annet hvordan de skal engasjere profiler som lever av kommersielt innhold.
– En av lærdommene er åpenbart å invitere influensere inn i et type samarbeid med løpende produksjon og publisering gjennom et helt år, det kan vi ikke gjøre igjen, sier hun.
– Det er helt utelukket nå?
– Vi kommer ikke til å inngå en sånn type samarbeid igjen, og en sånn avtale igjen. Man kan ikke utelukke noen stemmer for fremtiden i NRK, men ikke den type avtale igjen.
Med det avsluttede samarbeidet, er spørsmålet hva som blir neste prosjekt for NRK for å nå målgruppen unge brukere.
– Vi har et bredt tilbud til de unge målgruppene. Det er ting som er i gang og ting i utvikling. Det er flere titalls prosjekter vi jobber med for denne gruppa, forteller Fürst Haugen.
I Debatten med Fredrik Solvang i forrige uke sa flere av de unge gjestene at NRK må dyrke egne profiler fremfor å hente inn etablerte profiler.
– Vi skal gjøre begge deler. Vi skal ha etablerte profiler og nye profiler, og miksen vi har hatt skal vi fortsette med. Det er ikke slik at NRK ikke skal satse på unge, ukjent profiler. Det skal vi fortsette med, forklarer kringkastingssjefen.