13. februar publiserte norske, redaksjonelle medier sine første saker om Sophie Elise etter at hun la ut et bilde av seg selv med en annen influenser som holdt en hvit, gjennomsiktig pose med noe hvitt oppi.
Medier24 har bedt analysebyrået Retriever om tall på hvor mange ganger Sophie Elise har blitt omtalt siden første sak ble publisert.
Tallene viser at i perioden 13. februar til 8. mars omtales Sophie Elise i 1454 oppslag i norske, redaksjonelle medier.
– Det gir et snitt på 60 oppslag per dag, som langt på vei bekrefter det høye medietrykket. Mediene viser stor interesse for det mye omtalte Instagram-bildet og NRKs standpunkter i debatten i etterkant. Resultatet i samme periode i 2022 er forøvrig 188 treff på Sophie Elise, forteller analysesjef i Retriever, Benedicte M. Andersen.
Det største artikkelvolumet er 16. februar og 23. februar med henholdsvis 148 og 186 oppslag. Begge datoene er torsdager, og var tidspunktet podkasten «Sophie og Fetisha» ble publisert.
Omtalen skiftet fokus
Analysesjefen forteller at i begynnelsen dreide omtalen seg om bildet på Instgram, klager til Kringkastingsrådet og fravær av uttalelser fra Sophie Elise.
– Deretter ser vi at blikket rettes mer mot NRK og deres samarbeid med influenseren. NRKs program «Debatten» genererer 108 oppslag 23. februar, og totalt omtales NRK i 1132 av oppslagene om Sophie Elise, forklarer hun.
Også i sosiale medier var trøkket stort.
– Et raskt søk på Sophie Elise i sosiale medier viser at engasjementet har vært stort også her med i overkant av 7500 innlegg. Her ser vi at det er i perioden 14. februar til 24. februar at trykket er størst, sier Andersen.