Redaktør i Namdalsavisa, Kim Riseth

Namdalsavisa nådde digital milepæl: Øker resultatet med 33 prosent

Mesteparten av Namdalsavisas inntekter er nå digitale.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Namdalsavisas årsregnskap for fjoråret viser at avisen økte inntektene fra 53,7 millioner kroner, til 57,3 millioner.

– Fjoråret gikk bra. Men ikke så bra som vi hadde satt i budsjettet, forteller ansvarlig redaktør i Namdalsavisa, Kim Riseth til Medier24.

Han forteller at fjoråret var spesielt for Namsos-avisen.

– Det var først i fjor vi merket konsekvensene av pandemien. Og vi har ikke kunnet lene oss på støtteordninger og koronakompensasjoner. Så resultatet ble lavere enn håpet, men historisk bedre enn tidligere.

Driftsresultatet endte på 2,4 millioner kroner, opp fra 1,8 millioner. Det er en økning på 33 prosent. Årsresultatet endte på to millioner opp fra 1,3 millioner.

Utgiftene økte fra 51,9 millioner kroner til 54,9 millioner.

– I første korona-år reduserte vi kostnadene vesentlig. Og nå er de mer opp på det normalen, sier Riseth.

Han legger til at avisen jobbet mye under pandemien med å bistå annonsører som slet.

– Vi har også jobbet mye med kreativ markedsføring. Og det begynte å betale seg i stor grad i 2021, og har fortsatt inn i 2022.

Riseth forteller at det var i 2021 avisen nådde milepælen der størsteparten av annonseinntektene var digitale.

– Vi hadde fra før av mesteparten av abonnenter digitalt. Og annonseinntektene ble fremskyndet av pandemien.

Og redaktøren forteller at avisen har hatt gode brukerinntekter, men fremdeles må kjempe.

– Vi har vekst, men ser at vekten har flatet ut. Utfordringen er å holde på abonnentene. I tillegg har vi ikke økt prisen på fire år, mens kostnadene øker.

Powered by Labrador CMS