Frontsjef Lars Øvereng og digitalsjef Martin Fossland i Namdalsavisa

Namdalsavisa skal kjøre over 5000 km landet rundt. Skal skape engasjement i lokalavisene

Namdalsavisa kjører 5288 kilomenter i nytt revyfestival-prosjekt. – Vi ønsker å utfordre kulturjournalistikken, sier frontredaktør Lars Øvereng.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

(NAMSOS): Mandag startet Norsk Revyfestival i samarbeid med Namdalsavisa en landsdekkende, månedslang revyfestival.

Grunnet korona-pandemien ble årets Revyfestival som vanligvis arrangeres på Høylandet, avlyst. I stedet tar festivalen til veien.

I en kortesje med 16 personer fra Norsk Revyfestival og Namdalsavisa, reiser de rundt i Norge med en mer digital festival.

Reisen Norge rundt varer i omlag halvannen måned.

Samarbeid med lokalaviser

– Det kan ikke ha festival på Høylandet, så tar vi med Høylandet ut i landet, sier frontredaktør i Namdalsavisa, Lars Øvereng, til Medier24.

Turneen har åtte stoppesteder: Høylandet, Lakselv, Ørnes, Stjørdal, Tresfjord, Fitjar, Langesund, Ås og Kongsvinger, og avslutter i Olavshallen i Trondheim med NM i revy 5-6 november. Turen blir på til sammen 5288 kilometer.

Totalt er det 16 personer med i produksjonsteamet, og de fleste er fra Namdalen. Norsk revyfestival eier prosjektet, og har leid inn NA som teknisk gjennomfører og «ideutklekker». Flere andre aktører er også involvert.

Og på hvert sted skal teamet samarbeide med lokalavisene.

– De skal skape engasjement og blest i lokalmiljøet, og så lager vi innholdet for de, forteller digitalsjef Martin Fossland.

– Det er viktig for de små plassene å bygge stolthet. Tidligere prosjekter vi har gjort viser at det er enklere å skape engasjement på de små stedene enn i de største byene, sier Øvereng.

Og avisen får ikke i utgangspunktet noen redaksjonell gevinst av prosjektet.

– Vi gjør det av vår nærhet til Høylandet, og fordi vi liker å utfordre oss selv med slike prosjekter. Bruk av teknologi og en annerledes historiefortelling er noe som tiltaler oss, dermed prøver vi stadig å utvikle metoder, sier Fossland.

Kjørte til London

For lokalavisen har blitt kjent for sine journalistiske sprell. De har hatt direktesendinger med eggklekking minutt for minutt, laget internasjonal Trump-satire, og streamet kanotur med reportasjer ned hele Namsen-elven.

I 2017 bygget de en færing og seilte kysten rundt Namdalen for å feire avisens 100-årsjubileum.

For tre år siden hadde de sin egen versjon av det internasjonale kjendis–motorrallyet «Gumball3000», kalt «Tyggisball 4000».

– I forbindelse med DDE sitt jubileum i Spektrum i 2018, laget vi vår egen versjon. Det var mest av alt for å teste ut flerkameraproduksjon. Så vi kjørte syv biler fra Namsos til Oslo, med ett kamera i hver bil, og så styrte Martin produksjonen fra Spektrum, forteller Øvereng.

I 2016 kjørte de også fra Kirkenes til London, i forbindelse med Åge Aleksandersens turne «Langt igjen..» som endte i Royal Albert Hall.

– Kulturjournalistikk som på åttitallet

Og i forbindelse med kommunesammenslåingen i 2019, kjørte avisen prosjektet «Misjon Visjon».

Der ble én politimann, en prest og en bartender, hvor alle tre er kjent fra TV eller sosiale medier, sendt ut i åtte dager for å besøke ulike lokale steder og fikk hjelp av et knippe lokalfolk for å løse forskjellige oppganger.

Prosjektet endte i 32 livesendinger, og ga avisen prisen for beste innholdsmarkedsføring under European Digital Media Awards i Wien 2019.

Og i hvert prosjekt er det alltid nye temaer eller teknikker avisen ønsker å utfordre.

– Vi ønsker å utfordre kulturjournalistikken denne gangen. Utfordringen med kulturjournalistikken er at det ofte gjøres som på åttitallet. Det er en forhåndsomtale, og så er det referat i ettertid. Man er ikke flink nok til å få frem historiene. Og det prøver vi denne runden her, sier Øvereng.

Og teamet påpeker at det er utfordrende å ta med revyen på veien.

– Det er en helt annen humor i Finnmark enn i Langesund, så det vet vi ikke hvordan blir. Og hvor sært er revy humormessig? TikTok er mer dagens humor. Så vi må dra det ut av den vanlige settingen, for å gi et litt annet blikk. Ta med revyen til lokalmiljøet.

Powered by Labrador CMS