NA-redaktør Kim Riseth (til høyre) og Patrik Grønli rigger kameraene i bilen før Arctic Race.
NA-redaktør Kim Riseth (til høyre) og Patrik Grønli rigger kameraene i bilen før Arctic Race.

Redaktørens bil blir rullende studio under sykkelritt: – Det er et sirkus for seg selv

For første gang er sykkelrittet Arctic Race of Norway i Trøndelag. Det betyr bred dekning og unikt samarbeid for lokalavisene.

Publisert

Denne uken arrangeres Arctic Race of Norway, et landesykkelritt som foregår i de nordlige delene av Norge.

For første gang har rittet også beveget seg ned til Trøndelag, og har lagt to av etappene der. I den forbindelse har flere mediehus i Nordland og Trøndelag samarbeidet om å dekke rittet.

Helgelendingen, Rana Blad, Steinkjer-Avisa, iLevanger, Trønder–Avisa, Nidaros og Namdalsavisa skal i samarbeid dekke rittet med livesendinger og studio.

På lørdagens etappe, som starter i Namsos, er Namdalsavisa klar for å dekke folkefesten, forteller ansvarlig redaktør Kim Riseth til Medier24.

– Bilen min har blitt gjort om til et rullende studio, så der skal vi kjøre flerkameraproduksjon og dekke folkefesten i byen, forteller Riseth.

Han forteller at avisen har jobbet i flere år i kulissene med å få rittet til å stikke innom Midt-Norge.

– Vi har vårt eget sykkelritt som vi startet i forbindelse med hundreårsjubileet vårt. Og vår sponsor til det rittet, Statskog, er nå også sponsor for Artic Race. Så da kom vi i dialog med de og luftet ideen om Trøndelag, sier Riseth.

Rittet har fire etapper. Den første gikk i Mo i Rana, den andre fra Mosjøen til Brønnøysund, den tredje går fra Namsos til Levanger, før rittet avsluttes i Trondheim på søndag.

Rittet blir fulgt at lokalavisene som kjører sendinger både før, underveis og etter og strømmes gjennom Amedias Direktesport.

– Det er et sirkus for seg selv, og det skal vi både dekke redaksjonelt og på marked. Og så er Amedia med som mediepartner, sier Riseth og legger til at det har vært et stort fellesprosjekt med samarbeidsavisene.

– Vi bruker rittet som et prosjekt for å prøve å få til videre samarbeid mellom Amedia og TA Media, som eier de trønderske avisene, sier Riseth.

Avisen har også dekket rittet bredt i forkant, blant annet da Namsos–bandet DDE stilte opp på en promovideo for rittet sammen med Thor Hushovd.

– Og siden etappen starter i Namsos, skal DDE spille konsert ved start. Det strømmes jo til elleve land, så det er en fin pr-mulighet, både for byen, oss og DDE, forteller Riseth.

Powered by Labrador CMS