Prosjektleder i Kantar, Jonas Østnes
Foto: Torill Henriksen
Fersk undersøkelse: VG er størst blant de unge
Kantars ferske forbruker og media-undersøkelse viser at Amedia, Schibsted og Aller Media samlet sett når ut til flere i befolkningen enn Facebook.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Onsdag presenterte Mediebedriftenes Landsforening opplagstallene for mediebransjen fra siste halvdel av 2021.
Her var også Kantar invitert for å presentere statistikk om brukernes medievaner, en undersøkelse de har gjennomført siden 1988.
De ferskest undersøkelsene fra fjerde kvartal 2021 viser at VG er størst blant de redaksjonelle mediene for å nå unge digitalt.
VG har en dekning på 43 prosent av de under 30 år digitalt. NRK følger etter med 35 prosent, mens TV 2 er på 21 prosent.
Dagbladet er på 19 prosent.
– Det er rimelig å si at de norske mediehusene ikke har mistet grepet om de unge, sier prosjektleder Jonas Østnes fra scenen.
Samtidig er Facebook fortsatt størst blant de unge hvis man ser det fra konsern-nivå, men denne kurven er nedadgående.
De har en dekning på 78 prosent, men den faller fra 84 prosent fra 2020.
– De faller blant dem unge, og det har gjort de siste fire årene, sier Østnes.
Schibsted er det største konsernet når det gjelder å nå unge, med en dekning på 61 prosent. Til sammenligning er når Amedia 30 prosent av de under 30 år, mens Aller media når 27 prosent.
Samlet sett treffer de tre redaktørstyrte konsernene 78 prosent av total-befolkningen daglig.
De betyr at de treffer flere i befolkningen enn Facebook, som treffer 74 prosent av befolkningen.