Frøy Gudbrandsen, sjefredaktør i Bergens Tidende

Dette er opplagsvinnerne: – Vi skriver mediehistorie

Bergens Tidende øker med ni prosent og VG+ er nå større enn Aftenposten.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Onsdag la MBL frem opplagstallene for andre halvår i 2021. Over 100 av avistitlene kan vise til økning i tallene.

På topplisten ligger VG+ og både Dagbladet og Dagbladet Pluss. Fjerdeplassen stikker Bergens Tidende av med. avisen har en økning på 2742 abonnenter i andre halvår. Siden 2018 har BT hatt en økning på 9,7 prosent, og nær 8 000 abonnement.

– Viktig for leserne

Fra scenen på fremleggingen på Pressens Hus fortalte sjefredaktør i Bergens Tidende, Frøy Gudbrandsen, om veksten og hva avisen gjør for å vokse.

– Det er viktig for oss å lage journalistikk på en måte om gjør at folk vil lese den. I tillegg satser vi på kritisk og undersøkende journalistikk. Det er ikke alltid en salgsvinner og klikkvinner, men det er viktig for leserne våre uansett. Det har vært svært viktig under pandemien, sa hun.

Hun er opptatt av at avisen skal være der det skjer.

– Når det er nachspiel på Brann Stadion skal vi ikke nødvendigvis være til stede, men vi skal være der etterpå, og stille de kritiske spørsmålene til ledelsen.

Til Medier24 forteller Gudbrandsen at en av hemmelighetene bak veksten er kulturen i BT.

– Det skjer bare utrolig masse gode ting helt av seg selv hele tiden. Det er en vanvittig driv til å hele tiden gjøre nye ting og hele tiden bli bedre.

VG+-ledelsen. Fra venstre Ida Giske, nyhetssjef, Ellen Limstrand, nyhetssjef, Jane Throndsen, redaktør og Beate Koren, avdelingsleder.

– I ekstase

Årets opplagsvinner er VG+, med en økning på 11 484, og 4,5 prosent.

– Vi skriver mediehistorie! Det er første gang et digitalt betaltprodukt er opplagsvinner - og størst i Norge. Vi er selvsagt i ekstase over at løssalgsavisen VG nå også er blitt Norges største abonnementsavis, sier VG+-redaktør Jane Throndsen.

Siden 2018 har VG+ økt med 110 000, og hatt en prosentvis økning på 75 prosent. De er nå større enn Aftenposten.

– Forklaringen på denne enorme veksten tror jeg er kombinasjonen av at vi har investert tungt i og satset hardt på sports- og underholdningstilbudet vårt, samtidig som vi evner å ligge tett på nyhetsbildet med dybdejournalistikk og bakgrunnsstoff, sier Throndsen.

Powered by Labrador CMS