Disse avisene har økt mest siden 2018: Flere lokalaviser med 50 prosent økning

VG og Dagbladet tar både topp-plass og bunn-plass på listen over opplagstallene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Onsdag presenterte Mediebedriftenes Landsforening(MBL) opplagstallene for andre halvår av 2021.

De viser at opplagsveksten fortsetter - det digitale opplaget har økt med 71 prosent på 4 år.

Medier24 har sett på utviklingen i opplagstall siden 2018 for norske aviser. 144 av 212 aviser har økt opplaget siden 2018. Mens 13 aviser ikke lenger har opplagstall på listen, er 10 nye aviser kommet inn.

Den største økningen står Nettavisen for. I 2018 hadde avisen et opplag på 2.264 i første halvår. I tallene presentert onsdag hadde Nettavisen 19.817. Det er en økning på 17.553 og over 700 prosent.

Den største økningen i antall står VG+ for. Avisens digitale abonnement har økt med 110.425 siden 2018. Samtidig har VGs papiravis sunket med 23.878. Papiravisen er sammen med Dagbladet den største taperen på de siste fire årene. Sistnevnte har mistet 57.647, men økt 24.746 på Dagbladet Pluss.

På listen over historiske «vinnere» finnes også flere lokalaviser. Nordstrand Blad kan vise til en økning på 64 prosent og Sandnesposten har økt med 52 prosent.

Blant lokalavisene som har hatt den største nedgangen i opplaget prosentvis, er Avisa Lofoten og Søvesten. Avisene har en nedgang på henholdsvis 32 og 33 prosent.

Førstnevnte kan likevel vise til en økning i siste halvår av 2021 på 12 prosent. Avisen er med det en av få aviser som har hatt nedgang de siste fire årene, men øker i opplaget nå.

Powered by Labrador CMS