Klubbleder Jo T. Gaare og sjefredaktør Sun Heidi Sæbø er begge svært godt fornøyde med at Morgenbladet har satt ny abonnentsrekord.

2019 var blytungt for Morgenbladet. Nå har de satt ny abonnentsrekord: – Utrolig stolte

Ukeavisen har nådd over 25 500 abonnenter.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Fjoråret for Morgenbladet ble preget av kaos og konflikt mellom redaksjonen, daværende redaktør og daværende eier NHST. 

De store uenighetene førte til at redaktør Anna B. Jensen måtte slutte i jobben. Samtidig måtte flere journalister slutte, og på toppen av det hele forsvant 2000 abonnenter.

2020 har derimot sett svært mye lysere ut for ukesavisen, som nå har nådd rekordhøye 25 500 abonnenter under eierskap hos Mentor Medier. 

Noen av dem som tok sluttpakke i fjor er også hentet tilbake igjen.

– Vi er veldig glade og utrolig stolte over det vi har fått til i løpet av året som har gått. Tallene er gledelige, men at vi har fått suksessen gjennom å være oss selv, er enda mer gledelig, sier redaktør Sun Heidi Sæbø til Medier24.

 

Øker på papir

Av de 25 500 abonnentene er over 5200 heldigitale, noe som tilsvarer en økning på 80 prosent sammenlignet med samme tid i fjor.  Totalt er nå tre av fire abonnenter nå også digitale brukere.

Samtidig har Morgenbladet også sett en utvikling svært få andre aviser har - nemlig at antallet papirabonnenter øker med noen hundre.

– Hva tror du er grunnen til utviklingen?

– Jeg tror mange forbinder Morgenbladet med papiravisen som kommer ut hver fredag. I den heftige nyhetsstrømmen vi omgir oss med hele døgnet, gir en ukeavis overblikk og går mer analytisk til verks, svarer Sæbø.

Og legger til:

– Da blir det aktuelt på en annen måte enn nyheter på sekundet, og jeg tror Morgenbladet kan styrke seg i en situasjon som denne.  Det er kanskje nettopp det vi ser med den digitale veksten og de to utgavene vi nå kommer med ukentlig, at det er et rom for dybdejournalistikk med en annen puls.

Samtidig understreker Sæbø at det ene ikke utelukker det andre, og skryter blant annet av VG:

– Koronaspesialen de har laget er utrolig imponerende og ikke noe vi kunne fått til med våre ressurser. Men det trenger ikke være enten eller. Vår forskningsjournalistikk bidrar med andre perspektiver og innsikter.

 

Tilbake til kjerneområdene

Sæbø peker på at Morgenbladet har sluttet å snakke om hva de skal bli i fremtiden, men heller har fokusert på hvem de er. Det har bidratt til suksessen mener hun.

Redaktøren får også støtte av klubbleder Jo T. Gaare.

– Vi har gått mer tilbake til kjerneområdene våre, og begynt å gjøre mer av det vi kan godt, innenfor nye rammer. Det at ledelsen og de ansatte nå drar i samme retning, har forsterket produksjonen og den redaksjonelle satsingen, sier Gaare til Medier24.

Han forteller at det raskt ble satt på agendaen at avisen skulle finne tilbake til seg selv, da Sæbø tok over redaktøransvaret høsten 2019,

– I etterkant av konflikten snakket vi ganske tidlig om at vi skulle gå tilbake til at Morgenbladet fikk være Morgenbladet, og at vi skulle ta tak i det vi hadde og bygge på det. Det har vi gjort, sier han.

På spørsmål om hva som er Morgenbladets mål for fremtidig vekst, svarer kommersiell direktør Ivan Solhaug slik:

Kommersiell direktør Ivan Solhaug i Morgenbladet.

– Min metodikk er å selge flere abonnenter og få færre oppsigelser. Vi har ikke kvantifisert et endelig mål, men styrer etter å lage god journalistikk. Det er en god forretningsmodell, sier han til Medier24. 

 

Når ut til de unge 

Samtidig viser interne leserundersøkelser at halvparten av Morgenbladets lesere er under 40 år.

Direktør Solhaug forteller at det fra deres side er blitt jobbet mye opp mot å nå unge voksne.

– Fra kommersiell side har vi jobbet godt opp mot studentsegmentet, med kampanjer som aktivt oppsøker den lesergruppen, sier Solhaug til Medier24.

Han understreker likevel at Morgenbladet ikke har blitt barnsligere for å tilpasse seg de unge.

– Vi har ikke capsen på bak frem her. Man trenger kanskje ikke gjøre de ekstreme tilpasningene i profil for å nå de yngre segmentene. Dybdejournalistikk fungerer, sier Solhaug.

Klubbleder Gaare er enig med Solhaug og understreker også at dette har vært en langsiktig strategi for Morgenbladet:

– De siste 15 årene har vi jobbet hardt med å se ut som en avis som er lett å komme i gang med å lese, men som samtidig er ganske tung. Det tror jeg slår an blant de unge, og så vidt jeg vet har vi alltid vært blant avisene med de største unge lesergruppene.

Powered by Labrador CMS