Konsernledelsen i Tun Media: Bondebladet-redaktør Iver K. Gamme (fra venstre), Nationen-redaktør Irene Halvorsen, direktør for salg og byrå, Christian Lind, konsernsjef Lise Vedde-Fjærestad og direktør for opplag og marked, Ole-Martin Finstad.
Foto: @gundersenogmeg
Nationen og eier Tun Media med millionopptur i koronaåret
Både konsernet og avisen med resultatforbedring i 2020.
Nationen-eier Tun Media leverte et driftsresultat på 16,6 millioner kroner i fjor. Det er en forbedring på vel 6 millioner kroner fra 2019, fremgår det i årsregnskapet.
Konsernet styrket også omsetningen med 6,6 millioner kroner, mens driftsinntektene økte fra 135 til 142 millioner kroner.
Nationen opplever isolert også en forbedring på sitt driftsresultat og driftsinntekter, blant annet en økning i brukerinntekter.
Nationens driftsresultat endte i fjor på 8 millioner kroner, mot 3,7 i 2019. Driftsinntektene økte moderat fra 76 millioner kroner i 2019 til 79 millioner kroner i fjor.
Konsernsjef Lise Vedde-Fjærestad er glad for at resultatforbedringen primært skyldes vekst i topplinjen, både gjennom økte brukerinntekter i Nationen og byråinntekter.
– Tun Byrå leverer tjenester innen innholdsmarkedsføring, primært til kunder innen landbruket. Vi har stor tro på dette forretningsområdet, som er et satsingsområde for Tun Media fremover, sier Vedde-Fjærestad.
– I Nationen økte brukerinntektene med 3,8 millioner kroner og den digitale andelen av abonnementsmassen økte fra 15,6 % ved inngangen av året til 24,8 % ved utgangen av året, sier sier hun.
Det gleder naturlig nok Nationen-redaktør Irene Halvorsen.
– I likhet med andre mediehus opplevde Nationen enorm etterspørsel etter journalistikk som følge av koronapandemien, sier Halvorsen.
Hun forteller av avisen opplevde en trafikkrekord i 2020, med en vekst i sidevisninger på nesten 5 millioner fra 2019.
Halvorsen mener det skyldes at journalistikken deres har truffet.
– Industrialisert matproduksjon har vist seg sårbar. Bak koronaen truer klimakrisen. Klima og bærekraft i verdikjeden for mat, energibruk, distrikts- og næringspolitikk er helt i kjernen for Nationens samfunnsoppdrag. Det er også distriktsopprøret og Sps vekst, sier Halvorsen.
Tidligere i sommer ble det bekreftet at Amedia går inn som majoritetseier i Tun Media, slik Medier24 meldte allerede fire uker i forveien.
Det tror Vedde-Fjærestad vil gi ytterligere vekst.
– Vi skal bruke høsten godt til å se hvordan vi kan styrke hverandre. Amedia tilbyr flere tjenester som kan gjøre at våre publikasjoner kan vokse videre og gjøre landbruk, matproduksjon og distriktene interessant for enda flere lesere, sier hun.
Tun Media består, i tillegg til flaggskipet Nationen, også av Bondebladet, Norsk Landbruk, Traktor, Agrojobb, Landbruksnytt og Tun Byrå.