Onsdag ettermiddag ble det klart at Amedia kjøper opp Tun Media og Nationen.
Dette meldt Medier24 om allerede for fire uker siden.
Konsernsjef i Amedia, Anders Opdahl, er klar på hvorfor de kjøper Tun Media, og mener begge kan gjensidig styrke hverandre.
– Vi har lyst å utvikle det som er en rekke viktige publikasjoner i det norske medielandskapet. Tun Media er viktig i Norge og har et nasjonalt perspektiv. Samtidig er vi på plass med små og store aviser over hele landet. Det er et utrolig godt grunnlag for å spille hverandre god, sier Opdahl.
Ikke enig med kritikken
– Vil dere gjøre noen endring i Tun Media?
– Endringer vil handle om å utvikle publikasjonene og selskapet på en god måte. Hele bransjen er inne i en digital omstilling, og Amedia sitter på mye erfaring og kompetanse. Vi ønsker å overføre kunnskapen vi har slik at Tun kan bygge en robust fremtid med deres perspektiv.
Opdahl mener kjerneverdiene som står sterkt i Tun og Nationen, også finnes i mange av Amedias mediehus.
Han mener et samarbeid kan styrke avisene rundt i landet.
– Hvordan vil det redaksjonelle samarbeidet fungere? Vil det bli deling av stoff?
– Det er ting som skal avtales. Men det er naturlig å tenke seg at man gjør det. Det er noe vi gjør på tvers av Amedia i dag. Det gjør vi med klokskap.
Da Medier24 meldte at Amedia og Nationen var i forhandlinger, advarte flere mot at Nationen kunne miste sin særegne stemme fra landbruket.
Opdahl er ikke enig med kritikken, men tar den til etterretning.
– Man skal ha respekt for all mulig kritikk. Det har vi i Amedia. Vi lytter når disponeringene vi gjør diskuteres og lærer av den. I dette tilfellet deler jeg ikke kritikken, sier Opdahl og fortsetter:
– Vi er opptatt av sterke, frie og uavhengige redaktører og redaksjoner. Det står helt sentralt i vår forretningsstrategi å dyrke mangfold. Her er Nationen og Tun Media å anse som en juvel som vi ønsker å understøtte og utvikle ytterligere, med stor respekt for ståsted og tradisjon.
Muligheter innenfor nisjeaviser
– Vil alle publikasjonene til Tun Media overleve når Amedia nå kommer inn som eier?
– Det er en helhet vi har kjøpt her. Vi har ambisjoner knyttet til alle de publikasjonene som utgjør Tun i dag.
Tun Media består hovedsakelig av nisje aviser. Dette er et området som Amedia ønsker å lære mer om, ifølge Opdahl.
– På noen områder ligger det noen nye og spennende muligheter for oss her. Vi er sterk på allmenn nyhetsformidling. Nå får vi ny kompetanse, ressurser og muligheter på nisje. Vi ser frem til å undersøke det mulighetsrommet som ligger i det.