Irene Halvorsen er sjefredaktør i Nationen. Hun er klar på at den tradisjonsrike avisen skal beskytte sin identitet, også som del av Amedia-konseret.

Slik vil Nationen beholde særpreget sitt i Amedia:
– Skal gå inn med helt rak rygg

– Vi går inn i dette med stor selvtillit, sier sjefredaktør Irene Halvorsen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Onsdag ettermiddag ble det bekreftet at Amedia kjøper 66,9 prosent av aksjene i Nationen-eier Tun Media, slik Medier24 meldte for første gang i midten av mai.

Sjefredaktør Irene Halvorsen ser positivt på oppkjøpet.

– Jeg tenker at det åpnes mange muligheter gjennom å ha en stor og profesjonell medieeier, og det er ikke til forkleinelse for de eierne vi har hatt tidligere, sier Halvorsen til Medier24.

Hun er klar på at Nationen skal beholde sin identitet, selv om nye aktører kommer inn på eiersiden.

– Nationen har drevet avis i 103 år, og tar samfunnsoppdraget sitt veldig på alvor. Formålet vårt er å jobbe for distriktene og bygdefolkets sosiale, kulturelle og økonomiske interesser, sier Halvorsen.

Og legger til:

– Det formålet sikres i aksjonæravtalen mellom Amedia og Norges Bondelag, som også fortsetter på eiersiden.

– Skal gå inn i det med helt rak rygg

– Hva skal Nationen gjøre for å beholde sitt særpreg, også inn i et nytt konsern?

– Vi skal gå inn i det med helt rak rygg. Vi har levert veldig viktig journalistikk de senere årene, og tatt digitale kvantesprang, sier Halvorsen.

Og siterer Nei til EU-lederen Roy Pedersen:

– Lua skal ikke være i hånda. Den skal være på huet. Sånn er dette for oss, og vi går inn i dette med stor selvtillit.

Halvorsen peker på at Nationen over de siste årene har satt fokus på fordelingen av naturressurser, økt sentralisering og landbruk.

– Alt dette speiler viktige trender og et distriktsoppgjør som feier over landet. Dette handler om hvem vi er, og jeg forutsetter at Amedia ønsker å understøtte det, sier hun

– Hvilke utfordringer følger det med å gå inn i et stort konsern, da?

– Det vet jeg ikke så mye om. Jeg har aldri vært i en avis som er blitt solgt før, men jeg vil anta at selve prosessen inn er lærerik og arbeidsom. Det vet man jo fra andre deler av næringslivet, når ulike kulturer skal finne hverandre Det er viktig å ta dette på alvor og å gjøre jobben skikkelig, sier Halvorsen.

Og legger til:

– Jeg har jobbet i mange ulike mediebedrifter, og har sett at journalister er journalister, selv om man jobber med ulike arbeidsprosesser. Det er en veldig kul rase, som jeg har valgt å henge med i hele mitt voksne arbeidsliv.

Vil forsvare særegenheten

Klubbleder Ingjerd Sørlie Yri forteller at hennes medlemmer ønsker at Nationen skal fortsette å være seg selv, også etter oppkjøpet.

– Vi er opptatt av at Nationen skal fortsette å ha sin særegenhet, og at vi fortsetter å være en avis som er opptatt av å være distriktenes stemme inn mot makthaverne og i samfunnsdebatten. Vi er også opptatt av at arbeidsplassene våre bevares, og at arbeidsmiljøet må være godt inn i denne overgangen, sier Sørlie Yri til Medier24.

Redaksjonsklubben ønsker også at abonnement- og lesertallsutviklingen skal fortsette i avisen. Samtidig gleder de seg over at Norges Bondelag forblir på eiersiden.

– De har fortsatt en nokså stor aksjeandel, og vil være med å vokte over plassen og historien vår.

Sørlie Yri tror det kan finnes positive sider med at avisen nå blir en del av Amedia.

– Vi ser noen fordeler, opp mot for eksempel teknologisk samarbeid og distribusjon. Det blir veldig spennende. Fortsatt er mye uavklart, med tanke på hvor mye Amedia vil være involvert, sier hun til slutt.

Powered by Labrador CMS