Klubbleder i Dagbladet, Anders Holth Johansen og klubbleder i Aller, Sonja Nordanger.

Aller Media kom dårligst ut i hjemmekontor-undersøkelsen. Dette tror klubblederne er årsaken

Konsernet scoret lavest på hvor godt de hadde tilrettelagt for de ansatte under koronapandemien.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Norsk Journalistlags undersøkelse av hjemmekontorsitasjonen til medlemmene har tegnet et bilde av at det begynner å bli tøft for journalistene.

Flere journalister har uttalt at de er kollektivt drittlei.

I undersøkelsen ble det spurt om hvor godt ledelsen hadde tilrettelagt for de ansatte, inndelt på konsern. Der havnet Aller Media nederst med 9 av 20 poeng, sammen med Polaris.

Klubbleder i Aller, Sonja Nordanger, forteller til Medier24 at det har vært varierende tilbakemeldinger gjennom korona.

– Til å begynne med kjente mange på en økt grad av fleksibilitet, og hjemmekontor var noe mange likte. Nå som «mållinja» har flyttet seg, er folk mer slitne av å sitte hjemme, sier Nordanger.

Hun sier at tilbakemeldingene fortsatt er at mange medlemmer ønsker «ja takk, begge deler» etter korona.

– Men mange savner tilhørigheten og kreativiteten som det er i å møtes på en arbeidsplass.

Hjemmekontor koster for de ansatte

Nordanger tror grunnen til at Aller har havnet nederst i NJs undersøkelse, hadde å gjøre med når den ble gjort, og er knyttet til en fanesak i konsernet.

– Under lønnsforhandlingene i fjor, tok vi opp spørsmålet med bredbånd, og at vi ønsket at det skulle bli dekket. Det fikk vi ikke gjennom, og den misnøyen er nok synlig i undersøkelsen, sier hun, og legger til:

– Dette kravet er viktig for medlemmene.

Nordanger mener bredbånd også er et spørsmål som bør tas generelt i arbeidslivet, og ikke bare i mediebransjen.

– Det er et tema som bør løftes opp på diskusjonsbordet i mange bransjer. Mobiltelefoner er noe som nå i mediebransjen dekkes. Bredbånd bør sees på den samme måten.

Hun sier arbeidsgivere i mange bransjer nå sparer penger på å ikke ha folk på kontoret.

– Strømprisene går opp. Folk trenger bedre bredbånd. Det er klart tilværelsen på hjemmekontor er en kostnad for den enkelte ansatte. Så da bør det sees på, sier hun.

Hun påpeker også at hjemmekontor-fatigue og den flyttede mållinjen har noe å si.

– Medlemmene rapporterte også at de ikke følte seg sett av ledelsen. Det har de virkelig tatt på alvor. Nå er det blant annet satt ned et Kulturråd som jobber med aktiviteter for de ansatte, sier hun.

Ingen snakker om hjemmekontor etter korona

I Dagbladet får de ansatte dekket kostnadene av bredbånd.

Klubbleder i Dagbladet, Anders Holth Johansen, tror at mangelen på det i andre deler av Aller, kan ha påvirket den lave poengsummen i undersøkelsen.

– Det er ikke sikkert, men jeg vil tro det har gitt et utslag. Det burde de hatt på plass med en gang, sier Holth Johansen til Medier24.

Han forteller at de ansatte har fått hente seg utstyr på kontoret, i tillegg til at man har kunnet søke om støtte til andre ting.

Han forteller at i Dagbladet, i likhet med mange andre mediehus, begynner de ansatte å bli slitne på hjemmekontor.

– I vår snakket vi om at dette var den nye hverdagen, og at det ville bli mer hjemmekontor også etter korona. Men det er det ingen som snakker om nå, sier han og legger til:

– Folk merket i høst at de har et behov for å se kollegaene.

For selv om avisen ofte møtes på video, erstatter det ikke det sosiale.

– Alt blir veldig formelt. Den løse praten er helt borte. Selv om vi har mange videomøter, og har daglige allmøter, så blir det slik at man føler man må rekke opp hånda og si noe fornuftig, sier Holth Johansen.

Stolt over de ansatte

Ingrid Skogrand, konserndirektør for Publishing i Aller Media forteller at ledelsen har forsøkt å ha tett dialog med alle medarbeidere i medieområdet, og kjørt flere spørreundersøkelser for å høre hvordan det går.

– Responsen har vært at hjemmekontor har fungert godt, og spesielt viste den første undersøkelsen i fjor vår dette. Nå er opplevelsen med hjemmekontor naturlig nok litt dalende, men vi har kjempegod dialog med de tillitsvalgte, og lytter og tar til oss tilbakemeldinger, sier Skogrand til Medier24.

Hun forteller at hun er stolt over de ansattes håndtering.

– Jeg er så takknemlig for og stolt over hvordan våre medarbeidere har håndtert dette. Jeg har den største respekt og forståelse for at hjemmekontor er krevende for mange, og jeg synes folk har håndtert dette eksepsjonelt godt, sier hun og legger til:

– Vi har virkelig fått se hva kultur betyr.

Hun bekrefter at det i Aller Media AS ikke er noen spesiell avtale om bredbåndsdekning.

– Hvis ansatte hos oss får økte kostnader som følge av at de er pålagt hjemmekontor, dekker selvfølgelig arbeidsgiver dette, sier Skogrand.

– Mitt inntrykk er at de fleste av oss allerede har god bredbåndsdekning hjemme. Og vi har ikke fått mange spesifikke henvendelser om refusjoner, sier hun.

Powered by Labrador CMS