Klubbleder i VG, Jørgen Braastad, Klubbleder i DN, Ida Grieg Rissnæs, og Schibsteds News Medias beredskapsleder og kommunikasjonsdirektør, Camilla Kim KiellandFoto: Jan Magnus Weiberg-Aurdal/Privat/Schibsted
Schibsted-ansatte kan fritt få 3000 kroner til utstyr på hjemmekontor. I DN må alle søke om støtte
– Jeg tror Schibsteds ordning er en god investering i å hindre sykemeldinger, sier DNs klubbleder.
I avisene til Schibsted News Media, som for eksempel VG, Aftenposten og Bergens Tidende, kan de ansatte få dekket kjøp av hjemmekontor-utstyr på opptil 3000 kroner.
Det eneste de ansatte i konsernet må gjøre for å få utstyret levert hjem, er å gi beskjed om behovet til sin nærmeste leder. Så kan utstyr bestilles gjennom Schibsteds utstyrsportal.
I Dagens Næringsliv, som er eid av NHST, er situasjonen derimot en helt annen.
– De som ønsker det har kunnet hente skjerm og tastatur på kontoret, men vi har ikke fått en konto på 3000 kroner til å bruke på utstyr, sier klubbleder Ida Grieg Riisnæs til Medier24.
I DN behandles alle søknader om ekstrautstyr individuelt, forteller hun.
– Hva synes du om at dere ikke får det samme tilbudet som i Schibsted-avisene?
– Jeg tror Schibsteds ordning er en god investering i å hindre sykemeldinger. Folk har ulike behov på et påtvunget hjemmekontor.
Riisnæs peker på at noen vil ha behov for en bedre stol, andre en ny pult, mens enkelte vil trenge bedre belysning hjemme.
– Da er det greiest at de får velge selv innenfor en ramme, sier hun.
DNs ansatte vil likevel få utbetalt en bonus på 3000 kroner, som følge av at sosiale tilstelninger som fjorårets sommerfest og julebord ble avlyst.
– Det er en klok oppmuntring som blir godt tatt imot, sier Riisnæs.
Behandler søknader individuelt
– Hva er ledelsens begrunnelse for å ikke gi dere en felles løsning for innkjøp av utstyr?
– De mener det er mer hensiktsmessig å behandle søknadene etter de individuelle behovene til hver enkelt, svarer Riisnæs.
– Men ledelsen kan vel ikke bare si at det er slik, uten å begrunne det noe mer?
– Det er det de gjør, sier klubblederen kort.
Samtidig forteller hun at mange av journalistene i avisen begynner å bli leie av hverdagen på hjemmekontor, slik også en fersk NJ-undersøkelse nylig viste.
– Noen synes det er helt strålende og vil gjerne fortsette på hjemmekontor, men flere kjenner på at det er tungt. Det får jeg stadig flere signaler på.
På spørsmål om hvordan journalistene selv kan bidra til å gjøre hverdagen på hjemmekontor bedre, svarer Riisnæs:
– Det er viktig å selv si i fra om ting. Ta kontakt, understreker hun.
Kan ikke løses med penger
Klubbleder i VG og NJ-leder for Schibsted, Jørgen Braastad, ønsker ikke å kommentere NHSTs løsning, men sier han er fornøyd med løsningen Schibsted har valgt.
– Jeg har også påpekt flere ganger at jeg håper man kan være litt romslig utfra hva som reelt er behovene. Det er langt fra alle som har benyttet seg av dette. Og det er forskjellige behov for de som kun har vært hjemme hele tiden, og de som har vært noe på kontoret, sier Braastad til Medier24.
Han sier de også har hatt tilbudet om å få hente eller få brakt møbler fra kontoret, og forteller at flere ansatte i Schibsted har benyttet tilskuddet til andre ting enn stol og pult, blant annet webkamera, og oppgradering av bredbånd.
– Vi har også blitt oppfordret til å kjøpe brukt via Finnn.no, og får refundert penger for det, sier han og legger til at den største utfordringen ikke er stoler og pulter.
– Utfordringen er ikke bare stol og pult. Den største utfordringen kan ikke løses med penger, for det er plass. Jeg vet at en stor andel medarbeidere i VG bor i Oslo sentrum, da viser all statistikk at man bor i mindre leiligheter, og har kanskje ikke plass til en stor hev-senk-pult og kontorstol.
– En veldig god investering
Schibsteds News Medias beredskapsleder og kommunikasjonsdirektør, Camilla Kim Kielland forteller at det er viktig for konsernet å investere i utstyr til sine ansatte.
– Vi tror det er en veldig god investering å gjøre, nå når vi i snart ett år har sittet på hjemmekontor, sier Kielland til Medier24.
Og legger til:
– Gjør vi ikke denne type tiltak kan vi i verste fall sørge for at folk blir sykmeldte på grunn av dårlig fysisk og ergonomisk helse.
Hun understreker også at det er viktig for Schibsted å ivareta de ansattes psykiske helse.
–Vi må også sikre at folk har det bra mentalt, når man blir sittende mye alene og skillet mellom jobb og fritid blir mindre. Det er krevende å sitte på hjemmekontor.
Blant tiltakene som blir gjort for å styrke den psykiske helsen, nevner Kielland blant annet at de ansatte stadig oppfordres til å gå turer i løpet av arbeidsdagen, eller til å spise lunsj et annet sted enn foran datamaskinen.
Samtidig er det å forbedre tiltakene høyt prioritert, og noe det jobbes kontinuerlig med, forteller Kielland.
Sjefredaktør og administrerende direktør for Dagens Næringsliv, Amund Djuve, har ikke anledning til å svare konkret på spørsmålene fra Medier24 om hvorfor de har valgt en annen praksis enn Schibsted.
Han skriver i en tekstmelding:
– Ledere har hatt koronasamtaler med ansatte for å avdekke eventuelle behov. På bakgrunn at dette har vi gitt medarbeidere utstyr med utgangspunkt i begrunnet behov, ofte for mer enn 3000 kroner. Vi mener individuelle tilpasninger er en mer hensiktsmessig måte å løse dette på. Det har ikke vært mål å sette noen maksramme, men finne gode løsninger for den enkelte. Vi er opptatt av at våre ansatte skal ha det bra på hjemmekontor, og derfor sørger vi for at folk får det til trenger for å gjøre jobben der.