Hedda Fannemel Espeli, reportasjeleder på kjendisdesken, Martine Johansen, desksjef for Se og Hør, Madeleine Liereng , produsent for Rød Løper

Se og Hør og Rød Løper opplever vekst: – Kjendis­nyheter har aldri vært så viktig som nå

Se og Hør, Dagbladet, Kjendisdesken og Rød Løper-lederne mener kjendisjournalistikken har fått et bedre rykte under pandemien.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I likhet med annen nyhetsjournalistikk er også kjendisnyheter i sterk vekst. Det merkes hos Aller Medias satsinger Rød Løper, Se og Hør og samarbeidsprosjektet Kjendisdesken.

Ledertrioen Hedda Fannemel Espeli, reportasjeleder på kjendisdesken, Martine Johansen, desksjef for Se og Hør og Madeleine Liereng, produsent for Rød Løper, forteller at det er underholdningsnyhetene som er i vekst hos dem.

Fra den felles kjendisdesken startet i 2016 med fem faste ansatte, har de nå vokst til 20 faste ansatte, i tillegg til noen frilansere og vikarer.

Martine Johansen sier til Medier24 at kjendisnyhetene har en viktig funksjon i dagens nyhetsbilde.

– Det har aldri vært så viktig som det er nå. Med pandemien og så krigen, har folk trukket til nyhetene. Men de trenger også en pause og et avbrekk. De trenger å le litt eller ha en annen samtale rundt middagsbordet. Og der bidrar vi. Kjendisnyheter har blitt ekstremt viktig de siste tre årene.

– Viktig med ferskt blod

Hun legger til at det merkes på tallene.

– Vi driver i vekst. Nå har vi nylig også oppbemannet, og holder på å bygge et stjernelag av unge folk som vi skal ta med oss på reisen. Og det er viktig med litt ferskt blod inn, med andre interesser, sier hun, og legger til at det gjør at de får plukket opp flere blindsoner i kjendisjournalistikken.

– I tillegg tester vi ut mye forskjellig, og utvider stoffområdet vårt, sier hun.

Blant annet utvider de begrepet kjendis.

– Vi kan for eksempel skrive om privatlivet til politikere, nyhetsaktuelle saker om kjendiser, og nyheter om TikTok-profiler. I tillegg skal vi jobbe hardt for å vinne de beste sakene, de beste vinklingene og ideene. Vi vil gjøre noe mer enn å bare skrive om ting man har sett på sosiale medier eller hørt på en podkast, forklarer hun.

For Rød Løper sin del, jobber de nå med å utvikle flere nye konsepter, forteller Madeleine Liereng.

– I tillegg til å ha høye og stabile visninger på Dagbladet og Se og Hør, vokser vi også på Snapchat og Instagram. Vi treffer en bredere målgruppe, selv om det er hos de unge vi skal være størst, forteller hun.

Og begge kan vise til vekst det siste året. Fra mars 2021 til mars 2022 har Dagbladet Kjendis en vekst på syv prosent og seoghør.no en vekst på 21 prosent.

– Flere som satser

Hedda Fannemel Espeli forteller at redaksjonene også jobber tett med det fysiske bladet Se og Hør.

– Og papirbladet gjør det også veldig bra, så vi har gode synergieffekter. Vi er ganske priviligerte, for vi sitter tett på mange gode hoder her, sier hun.

– Har ryktet til kjendisjournalistikken bedret seg?

– Jeg tenker ja. Og det henger nok sammen med at det er flere som satser på det. Det er ikke bare Se og Hør i bladhylla som skriver om det lenger, sier Fannemel Espeli og får støtte fra Liereng.

– Kjendisjournalistikken har utviklet seg, og blitt nyheter. Det ser man tydelig på rettssaken med Depp og Heard i USA. Det er kjendiser og underholdning, men det er også en rettssak, sier Liereng.

Powered by Labrador CMS