Sjefredaktør i Hamar Arbeiderblad, Katrine Strøm.
Trond Lillebo/Hamar Arbeiderblad
Hamar Arbeiderblad halverer antall papiraviser
Går fra seks til tre utgaver i uka.
– Vi må fortsatt ta flere grep for å fortsette å levere sterkt på samfunnsoppdraget – nå og i fremtiden. Frekvensreduksjon vil gjøre det mulig å styrke det digitale tilbudet ytterligere, og tilby flere lesere journalistikk på deres foretrukne plattformer, sier sjefredaktør Katrine Strøm i Hamar Arbeiderblad til egen avis.
Fra mandag 25. september blir avisen gitt ut tirsdager, torsdager og lørdager.
De skriver at bakgrunnen for papirkuttet er endrede leservaner og langt dyrere produksjons- og distribusjonskostnader.
Hamar Arbeiderblad skriver at over halvparten av avisas abonnementer er heldigitale.
– Vi putter flere ressurser inn i nettavisen utover høsten med eksklusive nyheter, blant annet en ny podkastserie. Den gleder vi oss til å fortelle mer om senere, sier Strøm.
Hamar Arbeiderblad følger nå i fotsporene til flere Amedia-aviser som har kuttet frekvensen det siste året.
Amedia-avisene i samme område, Østlendingen, Glåmdalen og Oppland Arbeiderblad gikk også ned i antall utgivelser i uka, fra seks til tre, i fjor høst.
De ble tett etterfulgt av Østlands-Posten (ØP), Tønsbergs Blad og Sandefjords Blad.
Gudbrandsdølen Dagningen gjorde det samme i mai i år.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no