Disse tre reduserer nå antallet papirutgaver: Sjefredaktør i Sandefjords Blad, Steinar Ulrichsen (fra venstre), sjefredaktør i Østlands-Posten, Eirik Haugen og sjefredaktør i Tønsbergs Blad, Sigmund Kydland.
Foto: Krister Kvinlaug / Marie Olaussen/Tønsberg Blad
Tre nye Amedia-aviser reduserer sine papirutgaver
Østlands-Posten, Tønsbergs Blad og Sandefjords Blad går ned til tre utgaver i uken.
Østlands-Posten (ØP), Tønsbergs Blad og Sandefjords Blad reduserer antallet papirutgaver fra seks til tre utgaver i uken, melder førstnevnte avis selv.
Tønsbergs Blad og Sandefjords Blad bekreftet også endringene.
Dermed følger de tre avisene i fotsporene til sine Amedia-kollegaer i Østlendingen, Glåmdalen og Oppland Arbeiderblad som tidligere i høst gjorde det samme kuttet.
– De som ønsker å lese ØP på papir, skal naturligvis fortsatt få ha det tilbudet. Samtidig skal vi sørge for å bli enda mer sett der stadig flere ønsker å finne oss, og det er på nett. Vi skal altså bruke mer av våre ressurser der, men samtidig sørge for at papirutgaven får et løft, sier sjefredaktør i ØP, Eirik Haugen.
Også Sigmund Kydland, ansvarlig redaktør for Tønsbergs Blad, er klar på hvorfor avisen gjør sitt grep:
– Nå er de aller, aller fleste brukerne over på mobil, nettbrett eller PC. Digitale plattformer har blitt viktigst, og vi følger etter. Vi jobber for å bli så gode som mulig i de kanalene, sier Kydland.
Ansvarlig redaktør i Sandefjords Blad, Steinar Ulrichsen, tror ikke leserne vil merke stor forskjell.
– De fleste abonnentene leser oss på nett. Nær syv av 10 vil ikke merke noen forskjell, annet enn at innholdet blir bedre. Den nye frekvensen vil også effektivisere papirproduksjonen, og gjør at vi kan bruke mer ressurser på journalistikken, sier han.
Både Østlands-Posten, Tønsbergs Blad og Sandefjords Blad vil fortsette å lage daglig e-avis.