Ansvarlig redaktør i Sunnmørsposten, Hanna Relling Berg.

Foreslår endring om sponsing i Vær Varsom-plakaten

Utvalget som har sett på Vær Varsom-plakatens punkt 2.8 foreslår endringer.

Publisert Sist oppdatert

I fjor ble det satt ned et utvalg som skulle se på dagens Vær Varsom-plakatens punkt 2.8 om sponsing.

Det er blant annet gjort et eget innspillsmøte, som ble holdt i januar i år.

Under Norsk Presseforbunds styremøte fredag holdt utvalgsleder Hanna Relling Berg en presentasjon der et nytt forslag til punkt 2.8 ble lagt fram.

– Vi så at det var en del uklare begrep og inkonsekvent praksis som fikk en del utilsiktede konsekvenser, sa hun.

– Ordet sponsing er et problem i seg selv. Det er tvetydig. Det kan bety innholdsmarkedsføring, samtidig som sponsing blir brukt om finansiering av uavhengig journalistikk.

Hun trakk fram at tillit er den aller viktigste kapitalen, og at det handler om troverdighet, åpenhet og integritet. Hun spurte hvordan publikum kan ha tillit til at det prinsippet blir fulgt i praksis.

– Vårt svar er større åpenhet. Vi skjerper kravene til åpenhet, om avtaler og hvordan journalistikken blir finansiert. sa hun.

Det foreslås også å gjøre det nye punktet teknologinøytralt.

Det nye forslaget til punkt 2.8 er:

  • Eksterne finansieringskilder skal ikke ha innflytelse på mediets journalistiske virksomhet, kildevalg og prioriteringer.
  • Unngå ekstern finansiering og avtaler som bidrar til at publikum kan reise tvil om redaksjonens troverdighet.
  • Vær særlig varsom ved ekstern finansiering av nyhetsjournalistikk. Ekstern finansiering av journalistikk rettet mot barn må ivareta barns særlige behov for vern.
  • Skjult reklame er uforenlig med god presseskikk. Vis åpenhet om avtaler og hvordan journalistikken er finansiert. Dersom journalistisk innhold er eksternt finansiert, skal dette være åpenbart for publikum.

Dette er dagens punkt 2.8 om sponsing:

  • Skjult reklame er uforenlig med god presseskikk. Kommersielle interesser skal ikke ha innflytelse på journalistisk virksomhet, innhold eller presentasjon. Hvis redaksjonelt stoff er sponset, eller et program har produktplasseringer, skal dette være åpenbart for publikum. Sponsing skal alltid være tydelig merket. Sponsing eller produktplassering i nyhets- og aktualitetsjournalistikk eller journalistikk rettet mot barn, er uforenlig med god presseskikk. Direkte utgifter til journalistisk virksomhet skal som hovedregel betales av redaksjonen selv. Ved unntak skal publikum gjøres tydelig oppmerksom på hva som er finansiert av utenforstående interesser.

Forslaget ble sendt ut på høring, med høringsfrist 20. oktober, med mål om å behandle forslaget i styremøtet i desember.

Powered by Labrador CMS