NJ-leder Dag Idar Tryggestad, generalsekretær i Norsk Redaktørforening, Reidun Kjelling Nybø og administrerende direktør i Fagpressen, Per Brikt Olsen er blant de som er kritiske til forslaget.
NJ-leder Dag Idar Tryggestad, generalsekretær i Norsk Redaktørforening, Reidun Kjelling Nybø og administrerende direktør i Fagpressen, Per Brikt Olsen er blant de som er kritiske til forslaget.

Kritikk mot regjeringens forslag til lovendring: – Logisk brist

Både presseorganisasjoner og kommuner er kritiske til forslaget om at interne dokumenter skal unntas offentlighet. 

Publisert Sist oppdatert

I mars sendte regjeringen ut et forslag om endring av offentlighetsloven.

Justis- og beredskapsdepartementet har foreslått at journalinnføringer som gjelder organinterne dokumenter, kan unntas offentlighet - og at disse innføringene ikke trenger å publiseres i offentlige innsynsjournaler.

Forslaget har møtt sterk kritikk fra pressen, og leder av Pressens offentlighetsutvalg, Trond Strand, mener forslaget hører hjemme i nederste skuff.

– Alvorlig tilbakesteg

Nå har flere organisasjoner både i og utenfor pressen sendt inn høringssvar.

Samtlige presseorganisasjoner skriver at endringen vil skape vanskeligere arbeidsforhold for journalister som bruker innsynsretten som viktig verktøy.

Fagpressen skriver at endringen også vil være et alvorlig tilbakesteg for Arbeiderpartiet, og viser til deres eget program hvor det står:

«Behovet for troverdige, redaktøransvarlige medier av høy kvalitet er viktigere enn noen gang. Arbeiderpartiet er spesielt bekymret for kvalitetsjournalistikkens kår.»

Ber om utsettelse

Norsk Redaktørforening (NR) skriver i sitt høringssvar at det er behov for å øke innsynet i offentlig forvaltning. De mener at forslaget til regjeringen trekker i motsatt retning.

– Forslaget vil gjøre det vanskeligere å drive kritisk journalistikk på forvaltningens saksbehandling – stikk i strid med det regjeringspartiene ellers prediker at de er for, skriver de blant annet i sitt høringssvar.

NR mener også at høringsnotatet ikke oppfyller kravene i utredningsinstruksen, og ber om at forslaget utsettes til det er grundig utredet hvis regjeringen velger å ikke trekke forslaget.

Foreningen stiller også spørsmål ved argumentasjonen i høringsforslaget.

– Det kanskje pussigste argumentet departementet fremmer er at overgangen til et nytt saksbehandlingssystem vil kunne føre til at flere organinterne dokumenter blir synlige i den offentlige journalen. Det ville i så fall være et bidrag til å oppfylle den erklæringen regjeringen har forpliktet seg på, og dermed også til en bedre realisering av intensjonene bak offentleglova.

– Logisk brist

Norsk Journalistlag (NJ) er også svært kritisk til forslaget.

– Det er en logisk brist når det i høringsnotatet hevdes at et generelt unntak fra innsyn for journalinnføringer av organinterne dokumenter «ikke vil svekke allmennhetens informasjonstilgang.», skriver de.

De påpeker at innsyn i organinterne dokumenter ofte er en pålitelig primærkilde for samfunnsviktig journalistikk, og at forslaget vil gjøre det vanskeligere å drive kritisk og undersøkende journalistikk på forvaltningens fagfelt. 

– NAV-skandalen er et godt eksempel. NRK avdekket en alvorlig feiltolkning av EØS-reglene i NAV som førte til uriktige trygdekrav og urettmessige tiltak mot en rekke norske borgere. Dette ble avslørt gjennom innsyn i organinterne dokumenter som viste at NAV hadde bygget sine avgjørelser på feilaktige hensyn. Men forslaget rammer ikke bare de store graveprosjektene, men muligheten til å drive journalistikk i hverdagen også i de minste, lokale mediene, skriver de.

– Svakt begrunnet 

Tinius-stiftelsen skriver i sitt høringssvar at forslaget er svakt begrunnet.

– Departementet anfører argumenter som taler for hemmelighold, men skriver knapt noe som helst om hensynene som taler for åpenhet. Etter stiftelsens syn er dette et påfallende trekk ved høringsnotatet, sett i lys av at åpenhet er hovedregelen etter så vel offenltleglova som Grunnloven.

Stiftelsen er uenig med departementet om at forslagene ikke vil svekke allmennhetens informasjonstilgang.

–At offentlighetsprinsippet svekkes er et tungtveiende hensyn som taler mot forslaget.

Norsk PEN er også sterkt kritiske til forslaget i sin høringsuttalelse.

– Vi frykter at dette blir enda et verktøy til å unndra fra innsyn det myndigheter og forvaltning driver med.

– Ikke tilstrekkelig begrunnet

Advokatforeningen skriver i sin uttalelse at de mener forslaget er svakt begrunnet. De fraråder å gjennomføre forslaget.

– Dets konsekvenser – som dels er mangelfullt utredet av departementet – vil være en betydelig svekkelse av den offentlighet i forvaltningen som forutsettes i Grunnloven § 100, skriver de.

Kommunesektorens organisasjon (KS) støtter ikke forslaget og skriver at de mener forslaget ikke fremstår tilstrekkelig begrunnet. De anbefaler at departementet ikke går videre med forslaget.

– Forslaget innebærer i realiteten å innføre en mulighet til å skjule eksistensen av organinterne dokumenter fra allmennheten. En slik unntakshjemmel ville etter vårt syn kreve forholdsvis klare og tungtveiende grunner, skriver KS.

– Ikke hensiktsmessig 

I sitt høringssvar skriver Trondheim kommune at det legges for lite vekt på offentlighetsprinsippet om en åpen og opplyst offentlig forvaltning i forslaget.

– Offentlighetsprinsippet bidrar til å styrke demokratiet og gir mulighet for kontroll av forvaltningens virksomhet, skriver kommunen.

De støtter ikke forslaget om et tillegg til offentleglova § 14 første ledd om at også journalinnføringer eller innføringer i lignende registre, som gjelder organinterne dokumenter, kan unntas fra offentlighet.

– Trondheim kommune mener at i den grad offentlig forvaltning ikke overholder arkiveringsplikten eller unnlater å journalføre organinterne dokumenter for å unngå offentlighet, så bør det iverksettes tiltak for å forbedre dette. En utvidet rett til unntak fra offentlighet anses ikke for å være et hensiktsmessig virkemiddel, skriver de.

 Støtter forslaget

Rogaland fylkeskommune skriver i sin uttalelse at de støtter forslaget fra departementet.

De mener interne dokumenter vil kunne gi grunnslag for slutninger om den interne prosessen eller det antatte utfallet.

– Dette vil igjen medføre en risiko for at den frie, interne meningsutvekslingen i organet begrenses.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS