NRK legger ned alle Facebook- og Instagram-kontoene til distriktskontorene.
Det bekrefter distriktsdirektør Marius Lillelien i NRK overfor Medier24.
Kontoene vil bli lagt ned fra 15. januar neste år.
Avgjørelsen med å fjerne kontoene er tråd med NRKs overordnede strategi om å fjerne seg mer fra tredjeparts plattformer.
– Når det gjelder kontoene til distriktskontorene opplever vi at vi trengte å utforske distribusjon på egen plattform og publikumsdialog. Vi har jobbet mye med dette det siste året, sier Lillelien til Medier24.
Han påpeker at Facebook-kontoen til NRK Sápmi - med sine 22.000 følgere - ikke vil bli lagt ned.
Facebook har vært en viktig trafikkdriver for de fleste norske mediehusene de siste årene. For NRKs distriktskontorer er det totalt snakk om 13 Facebook-kontoer som nå vil bli lagt ned.
NRK Nordland har flest følgere med 122.000, fulgt av NRK Vestland med 97.000 og NRK Troms med 71.000.
– Det er ingen selvfølge at en sak fra et distriktskontor havner på nrk.no. Mister ikke distriktskontorene en god mulighet til å distribuere innholdet sitt?
– Jo da, de mister en distribusjon. Men det siste året har vi endret distribueringen gjennom nrk.no, svarer Lillelien.
– Det har gitt gode resultater for oss. Vi kommer nok til å miste noe trafikk, men det har mindre å si enn for noen år siden, ettersom Facebook nedprioriterer nyheter på sin plattform, sier Lillelien.
Han understreker at det er strategisk viktig for NRK å være mindre avhengig av tredjeparts plattformer.
– Dette er lykkelig skilsmisse, sier Lillelien.
Planlagt strategi
NRK har de siste par årene lagt ned flere Facebook- og Instagram-kontoer, som et ledd i sin strategi om å bli mindre avhengig av tredjeparter og styrke egne plattformer.