I slutten av mars la NRK ned instagramprofilen til NRK P13. Profilen hadde nesten 1700 innlegg, og over 13 000 følgere.
Tidligere samme måned la NRK også ned Instagram-profilene til NRK P1 og P3 Urørt. De hadde henholdsvis over 20 000 og 5500 følgere, samt 1000 og 700 innlegg.
Strategisk rådgiver for sosiale medier i NRK, Laurie MacGregor, forteller at det ikke er noe nytt at NRK legger ned ulike sosiale medier-kontoer som de selv har opprettet.
Det er en del av NRKs strategi på sosiale medier.
– Vi har en overordnet strategi om å være best på egen plattform. Sosiale medier blir et verktøy for å nå de folkene som vi ellers ikke når godt nok ut til med innhold til egen plattform. Men vi har et ønske om å ha så få kontoer som mulig i sosiale medier for å gjøre dette, sier MacGregor til Medier24.
Når flere med færre kontoer
MacGregor har vært i NRK siden 2015, og påpeker at NRK har arbeidet med å begrense sin tilstedeværelse i sosiale medier siden den gang.
– Gjennom min tid så har vi jobbet med å redusere vår tilstedeværelse på sosiale medier. Så vi legger ved jevne mellomrom ned sosiale medier-kontoer, basert på hva vi kan gjøre for å gi publikummet godt tilbud.
MacGregor er klar på at budsjettet gjør at de også må prioritere.
– Vi har et begrenset budsjett, og må ta noen valg underveis. Men erfaringen tilsier at det funker å nå flere mennesker med færre og større kontoer. Det kler oss og funker å ha færre.
– Men hvis strategien er å ha færrest mulig kontoer, hvordan oppstår da disse kontoene som jevnlig blir lagt ned?
– Det må sies at vi også oppretter kontoer. For eksempel om et prosjekt ønsker å nå ungt, som NRK Unormal eller 4 ETG. Vi må alltid passe på at tilstedeværelsen gjenspeiler prioriteringene våre, svarer MacGregor.
– Tilstedeværelse hos tredjeparter
– Men blir det ikke litt bortkastet med tanke på alle ressursene som er blitt brukt på å bygge opp kontoer med så mange følgere, for så å avvikle dem?
– Vi må hele tiden gjøre vurderinger på hvordan vi selv mener vi kan få innholdet ut til publikum på den måten som er best for NRK. Det viktigste for alt er hva som er best for publikum.
MacGregor påpeker at de følger jevnlig med på hvordan hver enkel konto gjør det på de ulike sosiale mediene, samt NRKs tilstedeværelse.
– Vi vurderer hele tiden om det finnes bedre måter å nå ut med innholdet vårt til de vi ønsker å nå ut til. Samtidig er vi alltid opptatt av å finne en god balanse med tilstedeværelse hos tredjeparter, sier hun.