Pål Nedregotten strekker ut en hånd til den kommersielle delen av bransjen.Foto: Kristine Sterud
NRK-direktøren inviterer bransjen til mer samarbeid: – Det har jeg savnet
Da Pål Nedregotten var direktør i Amedia savnet han mer samarbeid med NRK. Som teknologidirektør for allmennkringkasteren strekker han ut en hånd til den kommersielle delen av bransjen.
– Jeg synes at norsk mediebransje har mye å hente på å bli flinkere til å samarbeide og diskutere konkrete prosjekter som også omhandler teknologi.
Det sier NRKs teknologidirektør Pål Nedregotten.
Han ble hentet fra Amedia i mai, og var da styreleder i Mediebedriftenes Landsforening.
Med andre ord har han god erfaring med å sitte på de kommersielle medienes side av bordet.
Som teknologidirektør for allmennkringkasteren ønsker han mer bransjesamarbeid om teknologi og produktutvikling.
Han mener at norsk mediebransje har klart seg bra, og begrunner det med at de ulike aktørene blant annet har vært flinke til å samarbeide under MBL-paraplyen.
– Så har en stor aktør som NRK av naturlige årsaker vært på utsiden av det MBL-samarbeidet. Når vi nå har vi en situasjon hvor det er tøffe tak i den kommersielle delen av bransjen, da tenker jeg det på alle måter gir mening å diskutere ulike former for samarbeid.
I utgangspunktet ønsker den tidligere MBL-styrelederen å invitere til samtaler med de kommersielle aktørene, om ikke annet for å sammenligne utfordringer og muligheter.
Han forteller at det er lett å peke på at konkurrentene til NRK er VG og TV 2, men påpeker at de største konkurrentene befinner seg andre steder i verden.
– Hvis NRK kan strekke ut en hånd, være en god samtalepartner og samarbeidspartner, og samtidig bidra til at norske redaktørstyrte medier bevarer sin sentrale posisjon i norsk offentligheten, ja da synes jeg det er en åpenbar ting å gjøre, sier Nedregotten.
– Så er det en toveis gate, legger han til.
Hva et slikt samarbeid vil bety i praksis er noe NRK og resten av bransjen må finne ut av, forteller han.
Men Nedregotten er klar på at han ønsker at aktørene setter seg ned for å diskutere på like premisser.
– Det har jeg savnet i min gamle jobb, og ønsker å gjøre noe med i min nåværende jobb.
– Neppe noen ulempe
Medier24 tok kontakt med flere av de kommersielle aktørene for å høre hva de tenker om Nedregottens utspill.
– Vi mener det er interessant å se på samarbeid på tvers av bransjen der vi har felles utfordringer, og det er i så måte veldig positivt at NRK og Nedregotten tar et slikt initiativ, sier organisasjons- og kommunikasjonsdirektør Lene Eltvik Vindfeld i TV 2.
Hun opplyser at TV 2 har stor tro på teknologisatsingen i Bergen.
– Der kan NRK bli del av det unike og verdensledende medieteknologimiljøet vi har her. Det vil være et naturlig tema for oss å løfte inn i en samtale om samarbeid om teknologi- og produktutvikling.
Konserndirektør Siv Juvik Tveitnes i Schibsted News Media opplyser at de har hatt et godt samarbeid med NRK i mange år. Da stort sett fra tema til tema og sak til sak.
– Vi samarbeider for eksempel i håndtering av en del politiske saker, både på nasjonalt nivå og i EU og vi samarbeider om cyber-sikkerhet. Det å få litt mer struktur på dette kan være fornuftig, sier Juvik Tveitnes.
Hun er også styreleder i MBL i dag.
– Hvordan har dere opplevd NRKs interesse for samarbeid tidligere?
– Det kommer jo helt an på hva spørsmålene har dreid seg om. På noen områder er vi åpent uenige, og da er samarbeid mer vrient, mens vi på andre områder, som allerede nevnt, kan samarbeide godt.
– Er det en fordel at Nedregotten har en fortid i den kommersielle delen av bransjen når det gjelder å få til bransjesamarbeid?
– Det er i alle fall neppe noen ulempe.
Hva nå, NRK?
Gjennom reportasjer, debattinnlegg og podkast skal Medier24 sette søkelys på hva NRK har vært, hva det er nå, og hvilken retning NRK bør gå i fremtiden.
Har du innspill, eller vil du skrive en tekst selv?
Konserndirektør for samfunns- og myndighetskontakt i Amedia og styremedlem i MBLs hovedstyre, Marte Ingul, forteller at på få år har konkurransen om folks tid, tillit og betalingsvilje blitt global, og stadig tøffere. Også lokalt.
Derfor er Amedia opptatt av å konkurrere der de må, men samarbeide der de kan i deres bransje.
– I den globale konkurransen er det stadig viktigere at norske redaktørstyrte medier står sterkere sammen for å verne om vår unike rolle i folks liv, og i demokratiet, i en krevende makroøkonomisk utvikling, sier Ingul.
Hun forteller at Amedia bidrar aktivt til tett samarbeid og partnerskap på mange arenaer i mediebransjen, blant annet gjennom MBL.
– I MBL har vi blant annet diskutert behovet for å kartlegge områder hvor vi kan utvikle samarbeidet med NRK, og det er initiert en dialog.
De ser bransjekollega Nedregottens initiativ for et sterkere konkret bransjesamarbeid om teknologi og produktutvikling i lys av dette.
– Det er et gledelig signal om en reell vilje til å få til noe større her utover enkeltinitiativer. Det har vi ventet på, og i lys av NRKs unike finansielle stilling er det på høy tid med et slikt taktskifte til bransjens beste.
Ingul trekker fram at flere av deres lokalaviser i dag et godt samarbeid med noen av NRKs distriktskontor, men mener potensialet her er mye større.
– Derfor bør NRK etter vårt syn fremover dele atskillig mer av sitt skattefinansierte innhold på en helhetlig og strukturert måte med andre norske publisister.
Etter Amedias syn vil en slik deling av innhold med resten av bransjefellesskapet bidra til at NRKs innhold når ut til enda flere gjennom norske kanaler.
Ingul mener den er i tråd med NRK-plakatens formulering om å nå bredest mulig ut med sitt programinnhold, og dermed bidra til å styrke innholdsmangfold til det norske folk og mediemangfoldet.
– Den konstruktive dialogen tar vi videre med NRK via MBL.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no