Statssekretær Gry Haugsbakken (Ap) gjestet tirsdag morgen analysebyrået Kantars arrangement, Medietrender 2022.
Fra scenen, snakket Haugsbakken om viktigheten av å regulere de internasjonale tek-gigantene, som eksempelvis Facebook. Hun mener disse aktørene har fått for mye makt.
– Vi vil jobbe veldig hardt for å gi mediene bedre konkurransevilkår i møte med de store gigantene, sa Haugsbakken.
I tiden fremover ønsker regjeringen å jobbe for at det skal stilles hardere krav til tek-gigantene.
– Det trengs skikkelig regulering fremover, slik at de kan være en positiv innvirkning på folks hverdag. Det trengs større krav om åpenhet, sa hun.
Vil jobbe mot netthets
Underveis i sitt innlegg, tok Haugsbakken for seg både fordeler og ulemper ved sosiale medier.
Hun mener de både har bidratt til å gi flere mennesker mer ytringsfrihet, samtidig som de har gjort det vanskeligere for enkelte å ytre seg.
Fra scenen påpekte hun blant annet at minoriteter særlig risikerer å møtes med hets og sjikane når de uttaler seg i sosiale medier. Hun rettet problematiserte samtidig Facebooks algoritmer.
– Redaktørbotene reagerer på et bilde av en pupp, men ignorerer sjikane når en som bruker hijab sier hva hun mener, sa Haugsbakken.
Haugsbakken understreket samtidig viktigheten av å jobbe mot netthets.
– De er ikke «wierdos»
Det norske mediemangfoldet sto også på agendaen under Haugsbakkens innlegg, onsdag morgen.
Hun var tydelig på at den nye regjeringen vil jobbe for å sikre et sterkt medietilbud for mennesker i hele Norge.
– De som bor ute på øyer er ikke «weirdos» som ikke vil få med seg nyheter. Så de må også ha tilgang til nyheter og journalistikk, sa Haugsbakken.
Under åpningen av Medietrender 2022, holdt Kantars direktør for innovasjon, Ingvar Sandvik, et innlegg.
Han påpekte at avisene daglig når ut til mer enn 8 av 10 norske husstander. Det mente han var positive tall.
– Jeg synes det ser bra ut for avishusene, med tanke på den samlede dekningen de har i samfunnet, sa Kantars direktør for innovasjon, Ingvar Sandvik fra scenen.