De norske avishusene har en daglig dekning på 83 prosent av alle norske husstander.
Det viser tall Kantar la fram under arrangementet Medietrender onsdag morgen.
– Jeg synes det ser bra ut for avishusene, med tanke på den samlede dekningen de har i samfunnet, sa Kantars direktør for innovasjon, Ingvar Sandvik fra scenen.
Den daglige bruken av papiraviser fortsetter imidlertid å falle. Sandvik påpekte samtidig at andelen som fremdeles bruker papiravisen er betydelig.
– Papiravisen leses av en tredjedel av befolkningen. Det er ikke så lite, hvis man tenker seg om, sa Sandvik.
– Det er bare tull
Live-TV utgjør 72 prosent av den norske TV-tittingen. 15 prosent av tittingen foregår i opptak, mens 13 prosent sees gjennom Video-on-demand-tjenester som NRK TV og TV 2 Play.
Sandvik viste til NRK-suksessen Maskorama, hvor finalen totalt sett nådde over 1,1 millioner nordmenn, som et eksempel på at folk fremdeles ser TV lineært.
– At vi ikke ser på TV, er bare tull. Vi ser på TV som bare det, sa Sandvik fra scenen.
Innenfor strømmetjenester er Netflix fremdeles den store vinneren, men tilbake fra 54 prosent til 51 prosent. VGTV går tilbake fra en ukentlig bruk på 20 prosent i 2020, til 17 i 2021.
De som øker er Viaplay som nå har 25 prosent, og Discovery på 15 prosent.
– Discovery har sportsrettigheter, og det ser man på økningen i år.
Radiolyttingen synker – Spotify øker
Når det gjelder nordmenns daglige lyttertid på radio, viser tallene en nedgang.
– Den daglige lyttertiden har gått ned over tid, men ikke på langt nær så dramatisk som på papirlesing, sier han.
I 2010 var lyttertiden 100 minutter om dagen, mens i 2021 var tallet 88 minutter. Det dårligste året var 2018 hvor tallet var 72 minutter.
Den største nedgangen er i aldersgruppen 30–39 år, som er nede på 48 minutter.
Andelen som har Spotify, har doblet seg de siste ti årene.
– Totalt er daglig bruk av musikktjenester er på 44 prosent. I fjerde kvartal i 2012 var det 25 prosent.
På sosiale medier går Facebook sine tall tilbake. I 2017 sa 74 prosent at de brukte Facebook daglig. Nå er tallet nede på 70 prosent. Spesielt minker andelen som bruker mediene flere ganger om dagen.
Snapchat gikk forbi Facebook i daglig bruk blant de yngste i løpet av 2019, og holder seg fortsatt foran.