Det er ikke ofte at et fagblad lager journalistikk på kritikk mot seg selv. Men i siste nummer av Fontene, får flere kritiske stemmer til bladets praksis på sosiale medier komme til orde.
Bakgrunnen var debattinnlegget «Takk til alle dere i Barnevernet!» fra barne- og likestillingsminister Kjell Ingolf Ropstad, som utløste en storm på Fontenes Facebook-side før jul.
Fontene
Fagbladet for Fellesorganisasjonen (FO) for barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsvitere.
Flere av kommentarene hadde hatefullt budskap mot barnevernet og systemet.
Det endte med at noen lesere tok kontakt med redaksjonen og varslet at de hadde fått nok. De ville slutte å følge Fontene på sosiale medier da belastningen ble for stor.
Ansvarlig redaktør i Fontene, Solfrid Rød, forteller at redaksjonen drøftet hvorvidt de skulle kjøre en så stor sak som handlet om dem selv.
– Det er egentlig en tilbakemelding til redaksjonen, men vi valgte å se på det som et tips. Vi fulgte det opp for å se på hvilke retningslinjer som skal gjelde. Hvor langt går ytringsfrihetene? Hva må folk finne seg i?, sier Rød til M24.
Ønsker ikke å stenge folk ute
Fontene har en åpen gruppe på Facebook med rundt 15 000 følgere.
Her kan alle kommentere, enten om man er fagperson eller har opplevelser med tjenesten.
Flere av Fontenes lesere tok kommentarene hardt til seg. I fagbladets egen artikkel sier en anonym kilde at kommentarene «bryter meg ned fordi jeg mister motivasjonen».
Rød forteller at de valgte å ikke fjerne kommentarene, da hun mener de er innenfor ytringsfrihetens grenser.
Redaksjonen går av og til inn og skjuler kommentarer som hetser enkeltpersoner. Men Rød påpeker at det ikke er spesifikke kommentarer som noen lesere reagerer på, men mengden av hatefulle ytringer.
– Jeg forstår menneskelig sett at det er slitsomt. Men jeg mener likevel det ville vært feil av oss å stenge folk ute, sier hun.
– Dere er jo et fagblad for fagpersoner. Hva tenker du om at kjerneleserne må flykte?
– Det er tøft å jobbe i barnevernet, og ingen forventer at de må svare opp masse kritikk når de kommer hjem og har fri. Men jeg håper de vil titte innom av og til. Jeg tror det er nyttig for ansatte i barnevernet å se hvilke myter og forestillinger som finnes om tjenesten, svarer Rød.
Møteplass med dialog
I Fontenes egen artikkel uttaler førsteamanuensis ved OsloMet, Edda Stang, at Fontenes kommentarfeltet på Facebook er en verdifull plattform. Her kan fagfolk og kritikere av barnevernet snakke til hverandre, påpeker Stang.
Rød er enig i den beskrivelsen.
– Selv om debatten er polarisert, så ser jeg noen ganger at det blir møteplasser med dialog. Jeg tenker det er viktig at de som har vært i kontakt med barnevernet og hatt det vanskelig, opplever å bli tatt på alvor når de hever sin stemme.
Samtidig så er hun klar på at Fontene til syvende og sist er et fagblad for fagpersoner.
– Vi er et fagblad for de ansatte, og vi ønsker at det skal være en givende og faglig diskusjon. Hvis det blir veldig massivt med kritikk fra brukersiden, ser vi at det ofte ikke blir så mye faglig debatt, sier Rød.