Oppland Arbeiderblad leverte i 2020 et årsresultat på 10,3 millioner kroner. Det viser fjorårets årsregnskap.
Annonsene kjørt i veggen
Sjefredaktør Erik Sønstelie sier at det ble et godt år for Innlandet–avisen.
– Det ble langt bedre enn det jeg frystet 12. mars i fjor. Da måtte jeg sende alle på hjemmekontor og annonsemessig kjørte vi i veggen. Og vi hadde ingen anelse om hvordan året skulle bli, sier han.
Avisen endte med inntekter på 101, 1 millioner, ned fra 104,7 millioner året før. Annonseinntektene falt med 5,1 millioner kroner, mens opplagsinntektene økte med 1,4 millioner.
– Det vil jeg si skyldes to ting. Det første er at vi klarte å levere på samfunnsoppdraget vårt og informere om korona-pandemien. Det andre er en økt satsing på undersøkende journalistikk, sier Sønstelie.
Han legger til at de merket en kraftig vekst i abonnenter gjennom sommeren.
– Det var veldig gøy. Leserne strømmet til oss, og spesielt de unge, de under 40 år, kom for å søke viktig informasjon til oss. Så det ble litt kake utover høsten. For vi må helt tilbake til 2014 for å finne like høye abonnentstall hos oss.
– Det var en stor seier for oss.
– Klart å holde leserne lenge
Avisen kuttet også kraftig i kostnadene, fra 91,1 millioner kroner til 88 millioner.
– Vi måtte gjøre brutale prioriteringer. Vi kuttet alt av kostnader på frilansere og overtid. I utgangspunktet var også ferieplanen for de ansatte satt, men den ble nå delt ut på nytt, slik at vi kunne minske bruken av sommervikarer. Og det stilte de tillitsvalgte seg også bak, forteller han.
I tillegg måtte avisen permittere fem personer 50 % i annonseavdelingen.
I år har den enorme veksten fra i fjor flatet litt ut, men Sønstelie sier at tallene nå begynner å gå oppover igjen.
– Det gode er at vi har klart å holde leserne lenge hos oss, og det synes jeg er bra. Og vi har etablert oss på et mye høyere nivå.
– Vi kunne ikke forvente at alle ble med oss videre, eller at vi i år skulle få en like enorm pandemi-vekst. Men vi holder oss på et høyere nivå og vi leverer bra journalistikk som er verdt å lese. Målet er å få folk til å si «Oi, det der var bra av OA».