Fredriksstad Blads lokaler i Fredrikstad sentrum.

Fredriksstad Blad tapte millioner i annonseinntekter på stengte grenser

– Vi er den regionen som har blitt hardest rammet på annonsesiden, sier administrerende direktør.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Fredriksstad Blad leverte et årsresultat på 15,5 millioner kroner, mot 19,12 millioner i 2019. Det viser årsregnskapet for 2020.

– Ikke bevisst sparing

Administrerende direktør i Fredriksstad Blad, Petter Christian Saugstad, forteller til Medier24 at koronaåret var hardt for mediehuset.

– Det var et år med ganske tøffe rammevilkår. Vi måtte permittere selgere, det er noe av det kjedeligste jeg har gjort som administrerende direktør.

Avisen tapte 11 millioner i annonseinntekter i fjor og endte på samlede inntekter på 102,8 millioner kroner, ned fra 112,6 millioner i 2019.

Avisen klarte samtidig å kutte kostnadene med 3,5 millioner kroner.

– Mye av innsparingen kommer av at vi valgte å permittere, fordi vi ikke ante hva som traff oss. I tillegg var aktiviteten mye lavere, med ingen kulturarrangement og idrettsarrangement, som gjorde at vi sparte inn på flere kostnadsposter. Og det var ikke en bevisst sparing, men en koronadrevet sparing, sier han.

Administrerende direktør i Fredrikstad Blad, Petter Christian Saugstad

Preget av stengte grenser

Saugstad forteller også at avisen har hatt en god økning i opplagstall. Opplagsinntektene økte med 1,3 millioner kroner.

– Det har vært en enorm lesertallsutvikling, og det er en klar sammenheng med korona-pandemien og opplagstallene. Men det har vært ekstremt hyggelig. Vi nærmer oss det opplagstallet Fredriksstad Blad var på sitt beste, sier han.

Direktøren forteller at avisen er en av de som har lidd ekstra på annonsesiden, på grunn av sin beliggenhet.

– Vi er den største avisen nærmest Sverige, og det har preget reklameinntektene ganske lenge. Nå ser vi at Sverige åpner opp og at svenske bedrifter da annonserer hos oss igjen. Vi er den regionen som har blitt hardest rammet på annonsesiden.

Han legger til at han er fornøyd med året så langt.

– Markedet åpner seg gradvis opp, både i Norge og Sverige, og vi har fortsatt god utvikling i opplagstallene. Så vi er veldig fornøyde hittil.

Powered by Labrador CMS