Olav T. Sandnes, TV 2-sjef
Foto: Torill Henriksen
TV 2-sjefen lett optimistisk etter tøft fjorår
TV 2-konsernet har lagt bak seg nok et solid år med innovasjon, kvalitetsjournalistikk og flere store seersuksesser. Men det økonomiske resultatet går ned sammenlignet med 2021.
Onsdag la mediekonsernet Egmont frem resultatene for 2022. De økte omsetningen med 2,2 milliarder kroner, mens resultatet gikk ned fra 1,7 milliarder kroner til 680 millioner kroner.
TV 2 økte omsetningen fra 6,2 milliarder kroner til 6,6 milliarder.
2022 var et dramatisk år som satte hele det redaksjonelle miljøet i TV 2 på prøve, sier sjefredaktør og administrerende direktør i TV 2, Olav T. Sandnes.
– Krigen i Ukraina, og konsekvensene den har hatt for hele verden, har vært den viktigste journalistiske oppgaven for TV 2 i 2022. Fra krigshandlinger på bakken til de konkrete økonomiske konsekvensene den har hatt for familier her hjemme. Jeg er stolt av hvordan ansatte i TV 2 har løst den vanskelige oppgaven, både ute og her hjemme, sier sjefredaktør og administrerende direktør i TV 2, Olav T. Sandnes.
Driftsresultat, etter resultat av tilknyttede selskaper, ble 77 millioner kroner, mot 503 millioner i 2021.
Dette skyldes i hovedsak bortfall av Premier League-rettighetene våren 2022, svakere konjunkturer i makroøkonomien, samt en lang periode uten distribusjonsavtale med Altibox.
– Vi kom oss i fjor gjennom krevende og viktige endringsprosesser som gir oss gode forutsetninger for 2023. Samtidig er det ingen tvil om at vi går inn i et år med høy kostnadsvekst og stor makroøkonomisk usikkerhet, sier Sandnes.
Han påpeker at avgjørende rammevilkår for norske medier er nå i spill med fjerning av momsfritaket for lyd og levende bilder i elektroniske nyhetstjenester, som igjen vil svekke norske mediers mulighet til å konkurrere med de globale aktørene.
– TV 2 har et godt utgangspunkt, med fantastisk dyktige ansatte som brenner for å levere på samfunnsoppdraget vårt, men det er ingen tvil om at endringene i rammevilkår rammer oss hardt.
Vi opplever også et tverrpolitisk ønske om å legge til rette for mer mediemangfold og at norske redaktørstyrte medier skal kunne konkurrere med internasjonale teknologigiganter. Jeg velger derfor å være forsiktig optimist for 2023, avslutter Sandnes.
TV 2-konsernet hadde i snitt 1165 årsverk gjennom 2022.
Regnskapet for Mediehuset TV 2 omfatter TV 2 Gruppen AS, TV 2 AS, Vimond Media Solutions AS, RiksTV AS, Aventia Media AS, Screen Story AS, TV 2 Invest AS, Broom.no AS, TV 2 Skole AS, Wolftech Broadcast Solutions AS, og Electric Friends AS.