Administrerende direktør og sjefredaktør i TV 2, Olav T. Sandnes.

TV 2 om budsjettet: – Får alvorlige konsekvenser

Sjefredaktør og adm. dir. i TV 2, Olav T. Sandnes er skuffet over budsjettet regjeringen og SV la fram tirsdag kveld.

Publisert Sist oppdatert

Neste års statsbudsjett vil gå hardt utover TV 2, melder sjefredaktør og adm. dir i mediehuset, Olav T. Sandnes.

– Dette vil få konsekvenser for hvordan norske redaktørstyrte nyhetsmedier vil kunne møte konkurransen fra de globale aktørene. Det gjelder også TV 2, sier han på telefon etter at budsjettet har blitt lagt fram.

– Så er vi skuffet over at regjeringen legger opp til en så uforutsigbar mediepolitikk.

– Hvilke konsekvenser har dette for TV 2?

– Jeg kan ikke gå inn på noe anslag, men dette får alvorlige konsekvenser for TV 2. Så må vi nå ta dette internt først og se hvordan dette vil slå ut og ikke minst hva vi skal gjøre for å imøtekomme dette.

LES MER: SV klarte ikke å redde momsfritaket

– En bærebjelke

I et av verbalpunktene i budsjettet står det at «Stortinget ber regjeringen frem mot RNB (revidert nasjonalbudsjett) 2023 vurdere tiltak for å sikre at lokal- og regionalaviser ikke får begrensninger i muligheten til produksjon av video og lyd gjennom mva-endringer».

Til det har Sandnes følgende å si:

– Det har vært en bærebjelke i mediepolitikken relatert til moms at det har vært en plattformnøytralitet. Den tror jeg de fleste i mediebransjen vil si at er viktig for framtidsutsiktene til norske medier. Så må vi følge med hvordan eventuelle forslag utformes.

TV 2-toppen vil ikke nå nærmere innpå konkrete konsekvenser det vil ha for dem.

– Vi må se nærmere på hvordan dette treffer oss. Så har vi en grunnleggende tro på at den mediepolitikken som har vært ført fram til nå relatert til avgifter bør videreføres, avslutter han.

– Et skritt i riktig retning

Amedias konsernsjef Anders Opdahl kommenterer også forslaget til regjeringspartiene og SV, og maner til å stå samlet for å få tilbake det plattformnøytrale fritaket for elektroniske nyhetsmedier.

– Som Norges største avishus med over 100 lokale, regionale og nasjonale titler registrerer vi at partiene har lyttet til hvor viktig lyd og levende bilder er i vår kamp for å nå yngre mediebrukere og i kampen mot globale teknologigiganter. Det er et skritt i riktig retning, men for samfunnsutviklingen er det helt avgjørende at vi samlet lykkes fordi disse globale selskapene verken bryr seg om norske verdier eller demokratiet vårt, sier han.

– Denne kampen kan aldri norske lokale og regionale medier vinne alene. Derfor vil Amedia fortsette å jobbe politisk sammen med resten av bransjen for å få tilbake det plattformnøytrale fritaket for elektroniske nyhetstjenester, justert i tråd med presiseringen MBL har foreslått.

Konsernsjef i Amedia, Anders Opdahl.
Powered by Labrador CMS