Steffen Kragh. President & CEO - Egmont.
Nicolai Lorenzen
Egmont med vekst: Resultatet stuper
Mediekonsernet Egmont økte omsetningen med to milliarder, men resultatet ble halvert.
Mediekonsernet Egmont hadde en omsetningsvekst på elleve prosent i 2022. Resultatet ble påvirket av økte kostnader og langvarig svart skjerm hos TV-distributører.
Det skriver selskapet i en pressemelding.
Egmonts omsetning økte med 2,2 milliarder kroner til 23,3 milliarder i 2022. Den organiske veksten var på 4,5 prosent, ekskludert TV-distributørkonflikten i Norge.
TV 2 Play ble den største strømmetjenesten i Norge med 1,3 millioner kunder, Cappelen Damm ga ut opp mot fire av ti bøker på det norske markedet, Nordisk Film fikk suksess med Kampen om Narvik, digital utdanning ble betydelig styrket og digitale byråer fortsatte å vokse.
– Årets resultat er tilfredsstillende, gitt at vi som andre publisistiske virksomheter ble påvirket av betydelige økte kostnader, og at vi har tatt store engangsutgifter i forhandlinger med TV-distributører for å sikre den strategisk viktige utrullingen av TV 2 Play, Egmonts konsernsjef Steffen Kragh.
Resultatet før skatt endte på 680 millioner kroner, sammenlignet med 1,7 milliarder i 2021.
Utviklingen skyldes tre forhold som gjorde 2022 til et utfordrende år, skriver konsernet. Betydelige økte kostnader for blant annet energi, papir og trykk, bortfall av Premier League-rettighetene i TV 2 og langvarige forhandlinger med to TV-distributører, noe som resulterte i åtte måneder med svart skjerm i deler av det norske markedet.
Og for det tredje en fallende etterspørsel innenfor netthandel etter medvind fra Covid-19-pandemien de siste årene.
Fall for TV 2
TV 2 økte omsetningen fra 6,2 milliarder kroner til 6,6 milliarder. Driftsresultat etter resultat i tilknyttede selskaper endte på 77 millioner kroner, ned fra 503 millioner.
Egmont skriver at resultat-fallet i TV 2 skyldes blant annet bortfall av Premiere Leaague-rettigheter og langvarige konflikter med TV-distributører.
Tv2.no hadde en vekst på 20 prosent og oppnådde 1,8 millioner unike brukere og 7,5 millioner daglige sidevisninger.
Story House Egmont hadde en omsetning på 8,6 milliarder kroner, en nedgang på elleve millioner fra året før. Driftsresultatet endte på 317 millioner kroner.
Story House Egmont har tidsskrifter og digitale medier i Norden, Nord- og Øst-Europa og enkelte internasjonale markeder. Media hadde samlet et sterkt resultat til tross for massive prisøkninger på papir og trykk, skriver konsernet.